Hjem
Sigrun Åsebøs bilde

Sigrun Åsebø

Førsteamanuensis, kunsthistorie
  • E-postsigrun.asebo@uib.no
  • Telefon+47 55 58 32 00
  • Besøksadresse
    Sydnesplassen 7
    HF-bygget
    5007 Bergen
  • Postadresse
    Postboks 7805
    5020 Bergen
Vitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2023). Feministiske kunstmøter: å lese kvinner inn i kunstens historier. Kunst og kultur. 39-52.
  • Vis forfatter(e) (2015). ”Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen? Om fire kunstutstillinger laget i forbindelse med det norske stemmerettsjubileet 2013”. Passepartout - Skrifter for kunsthistorie. 97-116.
  • Vis forfatter(e) (2014). Travelling Huts and Invading Space Ships: Marianne Heske, Tiril Schrøder, and Norwegian Romantic Landscapes. Romantik: Journal for the Study of Romanticisms. 51-78.
  • Vis forfatter(e) (2010). Femininitet, kropp og landskap. Kunst og kultur. 248-259.
Faglig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2021). “Gender Trouble in Norwegian Art History".
  • Vis forfatter(e) (2021). The Feminist Legacy in Art Museums - en præsentation.
  • Vis forfatter(e) (2019). Lovnader om lykke: Mari Slaattelid og rekonseptualiseringen av maleriet.
  • Vis forfatter(e) (2019). Feminisme på dagens kunstscene.
  • Vis forfatter(e) (2018). Kvinnebilder hos Munch og Gauguin.
  • Vis forfatter(e) (2015). ”Modernitetens kvinnelige kunstnere”.
  • Vis forfatter(e) (2015). Nettverk for arbeid med likestilling og mangfold i kunstmuseene.
  • Vis forfatter(e) (2015). Marit Victoria Wulff Andreassens kunstnerskap.
  • Vis forfatter(e) (2013). Teaching with Gender.
  • Vis forfatter(e) (2013). Samtidskunstens forhold til landskapstradisjonen.
  • Vis forfatter(e) (2012). ”Landskapsmaleriet i et samtidsperspektiv”.
Populærvitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2022). Kvinnelig kunstner, eller bare kunstner? Om betydningen av kjønn i kunsthistorien.
  • Vis forfatter(e) (2021). Feministisk omvisning i Rasmus Meyers Samlinger.
  • Vis forfatter(e) (2020). ”Feminisme og tekstilkunst”.
  • Vis forfatter(e) (2019). Feministisk bokprat: Aslaug Juliussen, Skjæringspunkter.
  • Vis forfatter(e) (2013). Innleder og moderator ved "100 år! Kunsten å åpne dører".
  • Vis forfatter(e) (2012). "Samtidskunsten og landskapstradisjonen".
  • Vis forfatter(e) (2011). Kunstnersamtale mellom Marianne Heske og Anne Katrine Dolven.
  • Vis forfatter(e) (2011). Hijab - krav, plikt eller rettighet.
  • Vis forfatter(e) (2010). ”Feminisme i kunsten: Aktuelt?
  • Vis forfatter(e) (2010). Kvinnelige kunstnere i det moderne.
  • Vis forfatter(e) (2008). "Picassos kvinner".
  • Vis forfatter(e) (2006). ”Feminisme, kropp og kjønn på kunstscenen”.
  • Vis forfatter(e) (2005). ”Kvinnelighetens (u)mulighet? Feministisk teori og samtidskunst”.
  • Vis forfatter(e) (2003). ”Nordiske kvinnelige kunstnere 1880-1900: mellom tradisjonelle og nye kvinneroller”.
  • Vis forfatter(e) (2003). ”Kvinnelighetens rom. Nordiske kvinnelige kunstneres interiører og fremstillinger av den dannede dame.”.
Vitenskapelig foredrag
  • Vis forfatter(e) (2022). Claiming space for textiles: Establishing the Norwegian Association for Textile Artists and the Nordic Textile Triennial.
  • Vis forfatter(e) (2021). «To know the future is to know the past. The re-invention of textile art in Norwegian feminist art of the 1970s».
  • Vis forfatter(e) (2021). «Kunsthistoriske fortellinger om tekstilen – en oppsummering.».
  • Vis forfatter(e) (2021). «Feminist Desire: Historiographical Perspectives».
  • Vis forfatter(e) (2021). "On how art by women was empowering in the 1970s but was since disempowered by art history".
  • Vis forfatter(e) (2020). “Reiterated stereotypes or liberated women? Exhibiting modernist women in Norwegian art museums”.
  • Vis forfatter(e) (2019). National versus Global Paradigms in the National Gallery, or, How Indigenous, Feminist and Queer Perspectives Risk Eternal Invisibility in Spite of Current Visibility.
  • Vis forfatter(e) (2019). Indigenous, Feminist and Queer Perspectives Risk Eternal Invisibility in the Art Museum in Spite of Current Visibility. A few Norwegian Examples. .
  • Vis forfatter(e) (2017). Visual cultures of (in)hospitality? Equality and Diversity in Art Museums.
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Time and Stillness in the Videos of A K Dolven”.
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Norske kvinnelige kunstnere og landskapstradisjonen”.
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”.
  • Vis forfatter(e) (2013). Sonia Delaunay: between Russian Folk Art and ”la Femme Moderne.
  • Vis forfatter(e) (2013). Marianne Heske.
  • Vis forfatter(e) (2013). Gender, Sexual Difference and the “woman artist” on the Norwegian Art Scene.
  • Vis forfatter(e) (2011). "The Spaces of Femininity and the Re-Reading of Norwegian Landscapes.".
  • Vis forfatter(e) (2009). Femininity, Landscape and National Identity.
  • Vis forfatter(e) (2009). Femininity, Canonicity and Contemporary Art.
  • Vis forfatter(e) (2005). ”Fornuft og følelser. Kvinnekroppens plass hos utvalgte kunstnere”.
Leder
  • Vis forfatter(e) (2022). Samlinger, utstillinger, kjønn. Kunst og kultur. 4-9.
  • Vis forfatter(e) (2019). Introduction - Travelling Narratives and Images in Times of Migration. Borderlands e-journal.
Leserinnlegg
  • Vis forfatter(e) (2015). Givergledens klamme hånd. Bergens Tidende.
Annen presentasjon
  • Vis forfatter(e) (2020). Paneldebatt: "Feminisme i kunsten".
  • Vis forfatter(e) (2015). Paneldeltaker kritikersamtale - Festspill.
  • Vis forfatter(e) (2015). Paneldeltaker i kritikersamtale.
  • Vis forfatter(e) (2014). Paneldeltaker Kritikersamtale.
Anmeldelse
  • Vis forfatter(e) (2019). Brita Brenna og Marit Anne Hauan (red.): Kjønn på museum. Kunst og kultur. 125-128.
  • Vis forfatter(e) (2016). ”Fremmedgjørende linjer”. Numer : tidsskrift for tegning, illustrasjon og bokkunst.
  • Vis forfatter(e) (2016). «Selv-refleksiv triennaleåpning». Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2015). ”Sammensauset politikk”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2015). ”I gapet mellom performativitet og materialitet”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2015). ”Den snille stalkingens kunst”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2015). «Kunsthallen som Wunderkammer». Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Mellom fortelling og kroppslig erindring”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Kroppens vandringer i geometri og materialitet. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Fortetting, men av hva?”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Bærekraftig utvikling og relasjonelle prosjekter.”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2014). «Kunsten skal åpne sjelene!». Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2014). Filateliens imperialiseme. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2013). Svenneprøver med mesterpotensiale. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2012). "Retroestetikk med mening.". Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2012). "Overveldende om sex og økonomi.". Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2012). "Masterutstilling på høyt nivå.". Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2012). "Interessant, uten tilstrekkelig meningsoverskudd.". Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2012). "Grundig utforskning av holmen som sted.". Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2012). "Det offentlige rom som kunst". Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2011). Stort og godt. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2011). Samlergeniets pasjon for det konkrete. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2011). Mellom maktforhold og tilpasningskunst. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2011). Maleriske løfter. Billedkunst (Oslo). 1 sider.
  • Vis forfatter(e) (2011). "Lykken ved tittekasser og perlemor". Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2010). Vakker utforskning av kulturens grenser. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2010). Tresnittets muligheter. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2010). Når det å bygge bare delvis gir mening. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2010). Landskap, borrelås og andre eksistensielle spørsmål. Billedkunst (Oslo). 1 sider.
  • Vis forfatter(e) (2010). Kunst for de små grå. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2010). Hjemlengsel du ikke helt tror på. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2010). Ganske bra, men helt uten drama. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2010). Det spennende møtet med verden utenfor. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”Vaklende globaliseringsdebatt”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”Skjønnheten og udyret i ordenes egen verden”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”På grensen mellom Jotun og Antarktis”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”My little pony møter legevitenskapen”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”Interessant ide, middels resultat”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”En diskret tagger”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2009). ”Både velkjent tematikk og nyskapende uttrykk”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2008). ”Ubehagelig tiltrekkende avfall”. Bergens Tidende. 27.
  • Vis forfatter(e) (2008). ”Tvetydigheter med potensiale”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2008). ”Nasjonalikoner og kroppslig sårbarhet”. Billedkunst (Oslo). 25.
  • Vis forfatter(e) (2008). ”Inderlighetens estetikk”, om Vestlandsutstillingen 2008. Bergens Tidende. 30.
  • Vis forfatter(e) (2008). ”Fest med alvorlige undertoner”. Bergens Tidende. 31.
  • Vis forfatter(e) (2008). ”Anstendig, men velkjent maleri”. Bergens Tidende. 38.
  • Vis forfatter(e) (2008). “Utfordrende og litt platt”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2008). Fine bilder, lite snert. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Varierende om oss selv og oss andre”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Variabel malerisk topografi”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Uhyggelig kunstnerisk sampling”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Troende til litt av hvert”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Titt-titt i det offentlige rom”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Med froskeperspektiv på livets eksistensielle spørsmål”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Kunstneriske nullpunkt”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). ”Herlig kunsterisk overflod”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2007). “Fruktbar kritikk uten opposisjon”. Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2006). ”Antropologisk hviskelek i sober form”. Kunstjournalen B-post.
  • Vis forfatter(e) (2005). ”Tidvis overtydelig velfredsmoro”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2005). ”Grenseløse rammebetingelser”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2004). ”Systematisert surrealisme”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2004). ”På sporet av den tapte tid”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2004). ”Der veggene har øyne”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2004). ”Dekonstruerende undring i streng ramme”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2003). ”Postidentitetens politikk”. Billedkunst (Oslo).
  • Vis forfatter(e) (2002). ”Kunstneriske vignetter”. Bergens Tidende.
Populærvitenskapelig artikkel
  • Vis forfatter(e) (2010). Reaksjonære gudinner eller tidsriktige kyborger? Billedkunst (Oslo). 1 sider.
  • Vis forfatter(e) (2009). Elles@centrepompidou og det evige spørsmålet om hva vi skal gjøre med alle de kunstnerne som tilfeldigvis er kvinner. Billedkunst (Oslo). 1 sider.
Kronikk
  • Vis forfatter(e) (2020). ”Kjønnsteoriens politikk”. Morgenbladet.
  • Vis forfatter(e) (2020). "Hvorfor telle kvinner i kunstmuseet?". Bergens Tidende.
  • Vis forfatter(e) (2017). Kunsten å skrive om kunst. Bergens Tidende. 40-40.
Doktorgradsavhandling
  • Vis forfatter(e) (2011). Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser. Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid.
Intervju
  • Vis forfatter(e) (2022). Benekter "feministiske" baktanker.
  • Vis forfatter(e) (2020). "Overrasket over kvalitetsdiskusjonen".
  • Vis forfatter(e) (2009). "De følsomme kvinnene".
Vitenskapelig Kapittel/Artikkel/Konferanseartikkel
  • Vis forfatter(e) (2021). ”Women Pioneers of Abstraction in 1950s Norway: The Balancing Act of Aase Texmon Rygh, Inger Sitter, and Gudrun Kongelf”.
  • Vis forfatter(e) (2012). The Female Body, Landscape and national Identity. 21 sider.
  • Vis forfatter(e) (2008). Griselda Pollock. 7 sider.
  • Vis forfatter(e) (2007). ’Bad Girls’, postfeminisme og humørløs kvinnesak i 1990-tallets kunst. 7 sider.
  • Vis forfatter(e) (2002). "Lesende kvinner, 'kvinnelig' lesning?". 11 sider.
Innledning
  • Vis forfatter(e) (2008). Kunst og film. 260-264.
Utstillingskatalog
  • Vis forfatter(e) (2012). "Art, Sexuality and Gender".
Faglig kapittel
  • Vis forfatter(e) (2022). Art as an Approach to Living. 97-135. I:
    • Vis forfatter(e) (2022). Ruth Asawa: Citizen of the Universe.
  • Vis forfatter(e) (2018). Abjection, Embodiment, and Difference. 86-91. I:
    • Vis forfatter(e) (2018). Aslaug M. Juliussen: Intersections.
  • Vis forfatter(e) (2017). Kitty Kiellands stemmer. 79-91. I:
    • Vis forfatter(e) (2017). Kitty Kielland. Stavanger kunstmuseum.
  • Vis forfatter(e) (2015). Kjønnet som gordisk knute. 57-72. I:
    • Vis forfatter(e) (2015). Marit Victoria Wulff Andreassen: Through the Woods.
  • Vis forfatter(e) (2014). ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”. 32-49. I:
    • Vis forfatter(e) (2014). Aase Texmon Rygh: Modernism forever!
Intervju tidsskrift
  • Vis forfatter(e) (2010). Sigbjørn Bratlie i øyeblikket. Billedkunst (Oslo).

Se fullstendig oversikt over publikasjoner i CRIStin.

Artikler og vitenskapelige publikasjoner:

  • ”Kitty Kiellands stemmer”/”The Voices of Kitty Kielland” (med Janeke Meyer Utne), i Inger M. L. Gudmundson (red.), Kitty Kielland - Fri Luft, Stavanger Art Museum, 2017.
  • ”Fra kvinneutstilling til problematisering av kjønn – og tilbake igjen? Om fire kunstutstillinger laget i forbindelse med det norske stemmerettsjubileet 2013”, i Passepartout, #36, Aarhus University Press, 2015. (ss. 97-116)
  • ”Kjønnet som gordisk knute”, i Vibece Salthe (red.), Marit Victoria Wulff Andreassen - Through the Woods, utstillingskatalog, Stavanger Kunstmuseum, 2015 (s. 57-68).  
  • “Travelling Huts and Invading Spaceships – Marianne Heske, Tiril Schrøder, and Norwegian Romantic Landscapes”, i Romantik: Journal for the Study of Romanticisms,#3, Århus University Press, 2014. (s. 51-78).
  • ”Aase Texmon Rygh: kvinnelig pioner eller bare pioner?”, i Randi Godø og Marianne Yvenes (red.) Aase Texmon Rygh – Modernisme for alltid, utgitt i forbindelse med utstilling på Nasjonalmuseet – Avdeling for samtidskunst, Oslo, 2014 (s. 32-49)
  • ”The Female Body, Landscape and National Identity”, in Helge Vidar Holm, Sissel Lægreid, Torgeir Skorgen (ed.), The Borders of Europe. Hegemony, Aesthetics and Border Poetics, Aarhus University Press, Århus, 2012 s. 197-218.
  • ”Art, Sexuality and Gender”, artikkel i katalogen til utstillingen Desire, Bergen Kunstmuseum, 14. Juni-16. September 2012, s. 14-17.  
  • Femininitetens rom og kvinnekroppens grenser: Å lese kunstens historie med A K Dolven og Mari Slaattelid. Avhandling til PhD-graden, innlevert 2. september 2010. Disputas 8. april 2011. (322 s.)
  • ”Femininitet, kropp og landskap ”, Kunst og kultur, #4, 2010, s. 248-259
  • Kapitlene ”Kunst og film” og ”Griselda Pollock”, i  Ellen Mortensen, Cathrine Egeland, Randi Gressgård, Cathrine Holst, Kari Jegerstedt, Sissel Rosland og Kristin Sampson (red.) Kjønnsteori, Gyldendal Norsk Forlag, Oslo, 2008. s. 260-64 and 272-78.
  • ”’Bad Girls’, postfeminisme og humørløs kvinnesak i 1990-tallets kunst”, i Humaniora i nasjonen, nasjonen i humaniora. Det Historisk-Filosofiske Fakultets bidrag til hundreårsmarkeringen Norge 1905-2005,  Bergen,. 2007, s. 75-81.
  • "Lesende kvinner, 'kvinnelig' lesning?", i Når kvinder fortæller. Kvindelige malere i Norden 1880-1900, utstillingskatalog utgitt av Kunstforeningen i København, august 2002, s. 99-109.

Kortere formidlingstekster

  • ”Reaksjonære gudinner eller tidsriktige kyborger?”, Intervju med kuratorene Randi Godø og Andrea Kroksnes i forbindelse med utstillingen ”Stir Heart – Urolig Hjerte. Kvinner som bevegere kunsten I”, i Billedkunst #2, 2010.
  •  ”elles@centrepompidou, og det evige spørsmålet om hva vi skal gjøre med alle de kunstnerne som tilfeldigvis er kvinner”, tema-spalten, Billedkunst, #7, 2009.