LINGCLIM: Klimadebattens språkbruk og tolkninger

Nyhetsarkiv for LINGCLIM: Klimadebattens språkbruk og tolkninger

CLIMLIFE startet det nye året 2024 med hele tre publikasjoner på tre dager.
Professor emerita Kjersti Fløttum ble 28. november 2023 tildelt Den franske fortjenstorden (Ordre national du Mérite) for sitt mangeårige arbeid med å fremme det bilaterale forholdet mellom Frankrike og Norge, sitt virke som professor i fransk og forsker ved Institutt for fremmedspråk ved Universitetet i Bergen og sin rolle som visekonsul for Frankrike i Bergen.
På LINGCLIM-møtet fredag 10. november 2023 ble både CLIMLIFE-rapporten og lederskifte markert.
Klimaforsker og LINGCLIM-medlem professor Helge Drange forklarer i en artikkel for Energi og klima hvordan vi kan beregne temperaturøkningen til global oppvarming.
Onsdag 30. august 2023 inviterte Salongen – tidsskrift for filosofi og idéhistorie til panelsamtale med professor Mariel Aguilar-Støen (UiO) og Jørgen Pedersen (HVL) om "motvekst" på Litteraturhuset i Bergen. Vitenskapelig assistent for CLIMLIFE, Emil Perron, deltok som samtaleleder sammen med Eirik Fevang på vegne av Salongen.
Mandag 19. juni 2023 gjennomførte ph.d.-kandidat Runa Falck (IF) sin mesterklasse, og stipendiat Johanna Gunn (IF) presenterte sitt vitenskapsteoretiske innlegg for sitt ph.d.-prosjekt.
I år gikk Bergen Summer Research School igjen av stabelen ved Universitetet i Bergen, 16 år siden den først ble etablert.
12.-13. juni ledet førsteamanuensis Øyvind Gjerstad en workshop på Humanistisk Fakultet: "Narratives in the humanities and social sciences".
Living with climate change-konferansen gikk av stabelen 8.-9. mai 2023 med over 100 deltagere fra 19 land, og over 50 paper presentations. KONFERANSENS FØRSTE DAG ER GRATIS TILGJENGELIG I SIN HELHET I VIDEOPPTAK HER.
8.-9. mai 2023 arrangerte forskningsprosjektet CLIMLIFE ved Universitetet i Bergen den internasjonale konferansen Living with climate change. Journalist og forsker Andrew Revkin ga en engasjerende og inspirerende keynote om klimakommunikasjon, journalistikk og om å koble mennesker sammen.
Professor Kjersti Fløttum intervjuet av podcasten Science4Impact om hvor villige vi er til å leve klimavennlige liv.
Vitenskapelig assistent ved CLIMLIFE, Emil Perron, ble i anledning Living with climate change-konferansen på UiB 8.-9. mai intervjuet av På Høyden om arbeidet med konferansen.
22. mars 2023 holdt doktorgradstipendiat Runa Falck et lunsj-seminar hos Senter for klima og energiomstilling (CET).
Hvordan blir språkbruk om skam i spørsmål om klimaendringer mottatt av eldre nordmenn (65+), og hva utretter det å snakke skam? Burde man heller snakke om ansvar og skyld?
«Jeg lever klimavennlig allerede og er steik forbanna på sløsingen til ungdommen. De har et forbruk av alt som er helt hinsides.» Slik svarer en eldre person på spørsmålet om det er mulig å leve mer klimavennlig.

Sider