Det psykologiske fakultet

Bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi, 3. året

Vibeke Zink studerer arbeids- og organisasjonspsykologi ved Univeristetet i Bergen. Temaet hun har valgt for bacheloroppgaven er så spennende at hun glemmer tiden.

Jeg ønsket å fordype meg mer i hvordan mennesker kan skape en god arbeidsplass.

Av Annette L. Kogstad

Hvordan er en typisk dag som student på bachelorprogrammet i arbeids- og organisasjonspsykologi?

- Per dags dato skriver jeg bacheloroppgave og har faget ledelsespsykologi. Vanligvis starter jeg dagen i 08-tiden med å lese gjennom pensum i ledelsespsykologi, eventuelt forberede meg til forelesning. Rundt lunsjtider møter jeg gjerne venner for å spise og fylle opp koffeinlagrene. Deretter returnerer jeg enten til lesesalen eller møter bachelorgruppen min for å arbeide med oppgaven. I bacheloroppgaven vår forsker vi blant annet på seksuell trakassering på arbeidsplassen, et tema som er så spennende at vi nærmest mister begrep om tid. Har hatt som regel at skoledagen skal avsluttes i 17-tiden, men med en så spennende oppgave sitter jeg gjerne lenger.

Hva liker du best ved studenttilværelsen?

- Først og fremst setter jeg stor pris på friheten til å utforme hverdagen slik den passer meg best. De fleste fagene jeg har hatt siden oppstart 2013 har hatt få obligatoriske aktiviteter, og det har dermed vært relativt enkelt å kombinere studier med deltidsjobb og verv. I tillegg setter jeg pris på at det jeg lærer er noe jeg faktisk ønsker å lære. På videregående må man igjennom mye stoff man ikke nødvendigvis har interesse av å lære. Som student fordyper jeg meg i emner jeg selv har valgt, og interessen for fagene jeg har gjør læringen morsom.

Hvorfor valgte du denne retningen?

- Jeg valgte å ta en bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi fordi jeg alltid har interessert meg for psykologi og menneskesinnet, men jeg har aldri kunnet tenke meg å bli klinisk/terapeutisk psykolog. Arbeidspsykologi tar for seg det daglige samspillet mellom mennesker som utspiller seg på arbeidsplassen. Med tanke på hvor mange timer av livet vårt vi befinner oss på jobb er det viktig å trives. Jeg ønsket å fordype meg mer i hvordan mennesker kan skape en god arbeidsplass, og valgte derfor å søke.

Hvilke tips har du til fremtidige studenter?

- Jobb hardt, men ikke glem å leve også. En kan lese seg til mye, men de beste erfaringene og minnene jeg har fra de siste snart 3 årene leste jeg ikke i noen bok. Frivillig arbeid og verv er uvurderlige kilder til kunnskap og vennskap. I tillegg er det alltid gøy å teste ut det du leser om i praksis. Et annet tips er å være åpen for nye mennesker og erfaringer; raringene jeg møtte den første uken etter studiestart i 2013 er fortsatt mine kjære raringer som har beriket livet mitt på mange forskjellige måter.

Hva er psykologi for deg?

- For meg er psykologi alt som foregår rundt oss, i oss og med oss hele tiden – hvert sekund av dagen. Mennesker er så merkverdig interessante, og et innblikk i hvordan den fantastiske psyken vår fungerer er vanvittig spennende.