Det psykologiske fakultet

Bachelor i arbeids- og organisasjonspsykologi, 2. året

Christine Dahl stortrives som student på arbeids- og organisasjonspsykologi, og i Bergen som studieby.

Det å være student er helt supert!

Av Annette L. Kogstad

Hvordan er en typisk dag som student på bachelorprogrammet arbeids – og organisasjonspsykologi?

- En typisk dag for meg starter som regel med en forelesning, og deretter lesesal. Forelesningene varer som regel i 2 timer, og er en fin måte å få litt avbrekk fra lesingen på. De er også på norsk, noe som er veldig greit med tanke på at de fleste bøkene er på engelsk. Da har man muligheten til å stille spørsmål om det er noe man lurer på. På ettermiddagen pleier jeg å dra på seminar, som pleier å være en til to ganger i uken. Seminar består av ca. 15 studenter fra studiet ditt, hvor man får en litt mer klassefølelse. Her diskuterer man ulike temaer, og øver seg på hvordan man skal skrive eksamensoppgaver. Veldig lærerikt, og noe jeg anbefaler. Det er også en fin måte å bli enda bedre kjent med medstudenter på. Ellers pleier jeg å trene på SiB, gå turer, reise ut og henge med venner. Sånn sett er Bergen en super by å studere i, da det er så mange muligheter her.

Hva liker du best ved studenttilværelsen?

- Det som er så bra med psykologistudiet, er at det er noe for alle. Det er ikke noe som er obligatorisk (bortsett fra exphil), noe som gjør det mulig at man selv kan legge opp studiehverdagen sin. Alle er forskjellige, og man har ulike interesser/rutiner, noe som gjør at man har frihet selv til å bestemme hvordan man vil legge opp dagen sin. Har du lyst til å gå tur på formiddagen, og lese senere på dagen, er det mulighet for det. Er du derimot en person som liker å stå opp tidlig, og være ferdig med skoledagen 3, er det også mulig. Det er noe jeg synes har vært veldig deilig med studiet. Ellers er det å være student helt supert - studenttilværelsen er fantastisk. Det å bo på hybel med gode venner, ha friheten til selv å gjøre hva man vil og bli kjent med nye mennesker er helt supert.

Hvorfor valgte du denne retningen?

- Jeg valgte å studere bachelor i arbeids – og organisasjonspsykologi fordi jeg syntes det virket veldig interessant – noe det også er. Det å sette seg inn i hvordan arbeidslivet fungere er veldig viktig, da det å arbeide er en stor del av livet til de fleste. Så langt har jeg blant annet vært innom temaer som jobbtilfredshet, ulike organisasjonsstrukturer, mobbing/konflikter på arbeiderplassen, lederstiler, håndtering av stress osv.

Hvilke tips har du til fremtidige studenter?

- Et tips jeg har til dem som velger å studere psykologi, er å være aktiv ved siden av studiene. Til forskjell fra videregående, er universitet større og man må forholde seg til mange flere medstudenter. Man har selv i større grad ansvar for å skape et godt miljø, noe man kan gjøre ved å bli medlem i ulike studentorganisasjoner, delta på sosiale og faglige arrangementer osv. For min del er jeg med i fagutvalget, noe som har vært veldig positivt for meg. Det er lærerikt, og man blir bedre kjent med andre psykologistudenter.

Hva er psykologi for deg?

- Det første jeg tenker på når jeg hører psykologi er hvordan mennesker fungerer. Psykologi handler i stor grad om hvorfor vi gjør som vi gjør - hvordan vi blir påvirket av andre, hvorfor vi tar de valgene vi gjør, hvordan vi håndterer utfordringer osv. Psykologi setter enkeltindividet i fokus, og man får mer forståelse for hvorfor mennesker kan være så ulike hverandre. Det er så mange faktorer som påvirker hvorfor en person er som den er, noe som kan få folk til å møte andre mennesker med et åpnere sinn.