Studieavdelingen

Retningslinjer ved studentdødsfall

Denne nettsiden gir ansatte ved UiB veiledning i hvordan håndtere situasjoner der en student dør eller blir meldt savnet. Her finner du instrukser og felles retningslinjer for varsling og oppfølging av slike tilfeller.

Felles rutiner

Disse rutinene skal bli fulgt ved alle studentdødsfall eller dersom en student blir meldt savnet:

1.Alle som får bekreftede eller ubekreftede meldinger om et studentdødsfall eller at en student er meldt savnet, har ansvar for å undersøke forholdet, eller sørge for at det blir gjort.
2.Studieavdelingen v/ avdelingsdirektøren skal umiddelbart bli informert ved ethvert studentdødsfall eller savnetmelding, og bli orientert om omstendighetene rundt dødsfallet.
3.Studieavdelingen vil deretter iverksette rutine for registrering av studentdødsfall i FS, i tillegg til å sende melding til sekretariatet for universitetsledelsen og IT-avdelingen.
4.Studieavdelingen v/ avdelingsdirektøren varsler universitetsledelsen.

Rekkefølge for varsling

Rolle

Navn

Telefon arbeid

Mobiltelefon

Avdelingsdirektør

Christen Soleim

Underdirektør

Torunn Valen

Seksjonsleder

Nina Gry Stein

Felles retningslinjer

Veiledning

Når et dødsfall skjer, er det mulig å henvende seg til ulike kontaktpersoner som representerer en ressursgruppe som kan bistå fakultetet eller instituttet med råd og veiledning. Vær oppmerksom på at det finnes en egen sorggruppe for studenter som er ledet av en psykolog og en tidligere studentprest.

Sammen

Studentenes psykiske helsetjeneste

Sorggruppe

Den norske kirke, Studentprest / Sorggruppe:
Tlf. 55 58 47 14 / Mob. 41 56 39 72

Lokal beredskap og oppfølging

Alle dødsfall er forskjellig, og krever ulik håndtering. Administrasjonen på fakultetet og instituttet skal så langt det er mulig forsøke å møte de behovene som oppstår ved studentdødsfall. Det er derfor viktig at lokale ansvarsforhold knyttet til studentdødsfall er tydeliggjort ved alle enheter.

De lokalt ansvarlige må i hvert enkelte tilfelle vurdere om det skal bli gjennomført informasjonsmøte og/eller samtalegrupper, minnestund eller andre tiltak rettet mot medstudenter og pårørende.

Kontakt med familien

• Når en student dør, skal fakultetet/instituttet vurdere om UiB bør kontakte familien og hvordan.

Minnestund

• Dersom fakultetet/instituttet finner det naturlig å arrangere en minnestund, skal det skje i samråd med de pårørende.
  • Det må bli tatt hensyn til den avdødes livssyn.
  • Hjelp til utforming av minnestunden kan en få ved å henvende seg til en av kontaktpersonene listet opp ovenfor.

Kondolanseuttrykk

• Det bør bli vurdert om det er naturlig å sende et kondolansebrev og blomster til de pårørende.

Begravelse/Bisettelse

• Representasjon fra UiB i begravelse eller bisettelse må bli vurdert av fakultetet/instituttet.