Globale samfunnsutfordringer
globale samfunnsutfordringer

Ønsker nye prosjektskisser til tverrfaglige PhD-stillinger

Universitetet i Bergen ønsker nye prosjektskisser for to stipendiatstillinger innen det strategiske satsningsområdet på globale samfunnsutfordringer. Utlysningen er åpen for alle fagmiljø ved UiB.

Idapl. 8, Zürich, Switzerland
Claudio Schwarz | @purzlbaum on Unsplash

Tema for satsningen er «migrasjon, helse og ulikhet». Prosjektskissa må fokusere på et eller flere av disse temaene og vise nye og innovative vinklinger og perspektiv på de samfunnsutfordringene verda står ovenfor.

Det er sendt henvendelse til alle fagmiljø ved UiB med henstilling om å levere tverrfaglige prosjektskisser på disse temaene innen 15. februar.

— Dette er andre gangen vi inviterer forskermiljøene ved UiB til å søke om Phd-stillinger. Vi ønsker prosjektforslag fra potensielle hovedveiledere for kandidatene og håper på mange spennende forslag til tverrfaglige vinklinger og tematikker med vid faglig bredde, sier professor Bente Moen, leder for Global Challenges/SIH.

Forrige utlysing resulterte i 21 prosjektskisser i sterk konkurranse. Det var forskningsprosjekter forankret ved Senter for kvinne- og kjønnsforskning (SKOK) og Senter for internasjonal helse (SIH) som da ble tildelt midler til hver sin doktorkandidat.

Det er et krav at prosjekt som blir tildelt stillingene er tverrfaglige samarbeidsprosjekt der fagmiljø fra minst to fakultet deltar. Satsingsområdet er forvalta av det Medisinske fakultet (MED), men det er ikke et krav om at stillingene skal være tilknyttet MED.

Format for prosjektskisse
Prosjektforslaget skal ikke overskride fire A4-sider. Den må inneholde et sammendrag av forskingsprosjektet, opplysninger om forskingsmiljø, faglig samarbeid, veileder, og i hvilken grad stipendiaten skal knyttes opp mot eksisterende miljø eller pågående forskingsprosjekt.

Det blir lagt stor vekt på samarbeid mellom fakulteta og tverrfaglighet i prosjektene, at innholdet er nyskapende og innovativt og at prosjektet har et perspektiv på globale samfunnsutfordringer.

Det blir også lagt vekt på relasjon til eksisterende forskingsmiljø og pågående forsking, prosjektleder sin CV og relevans for satsingens tre tema.

Hoved- og biveileders CV, med kandidatproduksjon, skal legges ved prosjektforslaget.

Innkomne skisser blir evaluert av de faglige representantene i arbeidsgruppa til Globale samfunnsutfordringer. Alle fakulteta er representerte i denne gruppa. Stillingene skal lyses ut ved de fakulteta som får tildelt stillingene.

Frist for å levere skisser er 15. februar 2019. Skissene skal sendes i ePhorte under sak: 2019/666 Invitasjon til skisser for tverrfaglige stipendiatstillinger innen Globale samfunnsutfordringer