Institutt for sammenliknende politikk
FORMIDLING

Frank Aarebrot tildelt Forskningsrådets formidlingspris 2014

Professor Frank Aarebrot ved Institutt for sammenliknende politikk er tildelt Forskningsrådets formidlingspris 2014 for sine langvarige og varierte formidling av statsvitenskapelig kunnskap i en rekke kanaler. Prisen er på kr. 250 000.

Professor Frank Aarebrot er tildelt Forskningsrådets formidlingspris 2014.

‘En soleklar vinner’

Forskingsrådets formidlingspris blir gitt forskere som har utmerket seg med levende og nyskapende kommunikasjon av høy kvalitet fra eget fagfelt. Juryen for Forskingsrådets formidlingspris viser i sin begrunnelse til at Aarebrot er ‘engasjert og uredd, tydelig og klar i all sin kommunikasjon og har en imponerende gjennomslagskraft’. Det var ni nominerte kandidater til prisen.

Videre skriver juryen at Aarebrot evner ‘å skape engasjement og oppmerksomhet, ikke bare om sitt eget fagfelt, men også om samfunnsspørsmål generelt’, og han er ‘en soleklar vinner av årets formidlingspris’.

Fire tiår med engasjert formidling

Det var Universitetet i Bergen selv som nominerte Frank Aarebrot til prisen. Aarebrot har gjennom mange år vært Norges mest siterte professor i norske medier, og også intervjuet i flere renommerte utenlandske medier, som The New York Times og Frankfurter Allgemeine Zeitung, hvilket universitetet naturligvis understreket.

I nominasjonen viser UiB derav til at ‘Aarebrots talent for og glede ved kunnskaps- og forskningsformidling har kommet særdeles klart til uttrykk under markeringen og feiring av Grunnlovsjubileet 1814-2014. Aarebrot bidrog på enestående og eksemplarisk vis til begge gjennom sitt tre timer lange populærvitenskapelige foredrag ‘200 år på 200 minutter’ sendt direkte på NRK2 fredag 28. februar 2014.’

Programmet var en stor seersuksess for NRK2, med i snitt 230 000 seere gjennom hele sendingen. 700 000 seere var innom sendingen en periode, og per 03. mars 2014 hadde 226 000 seere klikket seg inn på NRKs nett-TV i etterkant. Under sendingen kom det i tillegg inn ca. 5000 meldinger relatert til programmet på mikrobloggen Twitter, et antall som ifølge NRK-programleder Steinar Birkeland kan betraktes som "twitterstorm".

Aarebrot holdt også et populærvitenskapelig foredrag om 17.mai-feiringens historie under markeringen ved Eidsvoll på nasjonaldagen med de tre skandinaviske kongefamiliene til stede, på bakgrunn av TV-forelesningssuksessen.

Formidling av mye for mange

Universitetet i Bergen viste i sin søknad også til at Aarebrot gjennom årene har foredratt for et sammensatt publikum, som følgende utvalg av foredrag viser: 17. mai-foredrag 2014 med de tre skandinaviske kongefamiliene til stede; foredraget ‘Menneskerettigheter som utenrikspolitikk’ for Norges ambassadører; foredrag om nederlandsk politikk på nederlandsk for det nederlandske partiet D66; foredraget ‘Den frivillige sektors betydning for demokratiutvikling’, holdt i Suleimania, Irak; foredrag om rettssystemet i Norge for Advokatforeningen og Gulating lagmannsrett; foredrag om norske politiske forhold for burmesiske valgobservatører fra regjeringspartiet og opposisjonelle; foredrag om stortingsvalget 2013 for innsatte ved Bergen Fengsel; foredrag om stortingsvalget 2013 for Afasiforbundet samt foredrag om lokalvalget 2011 for Hjellestadklinikken for mestring av rusproblemer.

Formidling i mange kanaler

Videre viste universitetet i søknaden til at Frank Aarebrot har formidlet statsvitenskapelig kunnskap gjennom mange kanaler. Siden 1970-tallet har han formidlet kunnskap og forskning i media, som foredragsholder, som foreleser og som forfatter. I disse kapasitetene har han formidlet statsvitenskapelig kunnskap og metode til et bredt spekter av institusjoner og aktører, inkludert offentlige etater (inkl. kommunepolitikere og -ansatte, ambassadører, etater), politiske partier, universiteter, folkehøgskoler, ungdoms- og videregående skoler, private aktører, senioruniversiteter og sivilsamfunnsorganisasjoner.

Studentrekruttering og opprettelse av meningsmålingsfirma

Gjennom sin utstrakte foredrags- og forelesningsvirksomhet på videregående og folkehøyskoler har Frank Aarebrot også gjort statsvitenskapelige studieretninger til spennende og attraktive utdanningsvalg for både elever og studenter, skriver universitet i nominasjonen.

Aarebrot også hatt en faglig mentor- og konsulentfunksjon under opprettelsen av to analysebyråer innen politiske meningsmålinger og undersøkelser av samfunnsaktuelle problemstillinger: Opinion og Respons.

Mange støtteerklæringer

Det var summen av denne rike og langvarige formidlingen som fikk Universitetet i Bergen til å nominere den profilerte professoren, og som overbeviste Forskningsrådets jury.

Universitetet fikk imidlertid god drahjelp fra mange eksterne aktører som ønsket å støtte Aarebrots kandidatur: kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen, tidligere TV2-sjef Alf Hildrum, ordfører i Bergen Trude Drevland, BT-redaktør Gard Steiro, professor i statsvitenskap Bernt Hagtvedt, Studentersamfunnet i Bergen, journalist Arne O. Holm, Unio-leder Anders Folkestad, LO-rådgiver Arvid Ellingsen, og Senioruniversitetene i Åsane og Bergen (U3A).

Institutt for sammenliknende politikk gratulerer Frank Aarebrot med den velfortjente prisen!

Her finner du en oversikt over tidligere vinnere av Forskingsrådets formidlingspris.