SDG Bergen (N)
GLOBALE PARTNERSKAP

UiB-prosjekter mottar 290 millioner

14 prosjekter fra Universitetet i Bergen mottar samlet støtte på 290 millioner kroner fra Norad gjennom NORHED II-programmet for bygging av partnerskap mellom universiteter og høyskoler i Norge og det globale sør.

Tore Sætersdal at Makerere University in Kampala, Uganda in spring 2013, at a stand with books and pamphlets on the Nile and research on water.
VANN: Arkeolog Tore Sætersdal (t.h.) leder Water ESSENCE Africa-prosjektet, som er tildelt 18,5 millioner kroner som del av NORHED II-programmet. Her er han i 2013 på Makerere University i Uganda, som er partner i dette og fem andre NORHED II-prosjekter sammen med Universitetet i Bergen.
Sverre Ole Drønen, UiB

NORHED er Norges flaggskipsprogram for utvikling innen høyere utdanning og forskning. NORHED II er andre gang Norad tildeler midler gjennom denne globale satsingen. Med et rammebudsjett på 1,1 milliarder kroner er dette en av hjørnestenene i norsk utviklingspolitikk.

Målet er å styrke kapasiteten til høyere utdanningsinstitusjoner i det globale sør, kunne produsere utdanning og forskning av høyere kvalitet og skape større inkludering innen høyere utdanning. Programmet er basert på en partnerskapsmodell mellom Norge og land i det globale sør.

– Høyere utdanningsinstitusjoner er viktige aktører for utvikling, sier Norad-direktør Bård Vegar Solhjell.

Total mottar 60 prosjekter av 199 søkere støtte, hvorav 290 millioner er tildelt prosjekter der Universitetet i Bergen (UiB) har søkt sammen med partnere i det globale sør. Som leder for 14 prosjekter er UiB den norske institusjonen som har fått flest NORHED II tildelinger.