Senter for krisepsykologi
Palliativ behandling for barn i Palestina

Forsker May Aa. Hauken ved Senter for krisepsykologi var invitert som keynote foreleser på Pediatric Palliative Conference in Palestine, Ramallah, onsdag 10.oktober 2018.

May Aasebø Hauken var invitert på bakgrunn av at hun hadde koordineringsansvar for 8 kurs i kreftomsorg ved AVH, undervist på 4 og evaluert alle i tidsrommet 2010-2013, samt utarbeidet fagplan for videreutdanning i kreftsykepleie som ble gjennomført som 11 sykepleiere ved AVH gjennomførte i tidsrommet 2013-2016.

Konferansen ble arrangert i et samarbeid mellom Det Norske Utenriksdepartementet, den Danske og Norske Kirkens Nødhjelp, VID, Augusta Victoria Hospital (AVH) i Jerusalem og Ministry og Health in Palestine. Sammen med kreftsykepleier Marianne Bentsen fra palliativt team på Haukeland Universitetssykehus, høgskolelektor Elin Overaa Eriksen og førsteamanuensis Sidsel Ellingsen fra VID og overlege i palliativ medisin Arve Nordbø fra Tønsberg sykehus ble ulike dimensjoner ved lindrende behandling av barn belyst. Det ble en interessante konferanse med rundt 70 deltakere fra ulike deler av helsevesenet og myndigheter deltok og mange gode diskusjoner.

Torsdag 11.oktober hadde den norske delegasjonen omvising på AVH og diskusjoner med ledelsen angående en planlagt videreutdanning i palliasjon for barn i regi av VID og Kirkens nødhjelp. Sykehuset som ligger i Øst Jerusalem på Oljeberget er det eneste spesialsykehus for kreftbehandling og dekker en befolkning på 5 millioner mennesker fra Gaza og Vestbredden. Sykehuset har god standard og utstyr, og et velutdannet personal. Det sterkeste inntrykk gjorde barna på kreftavdelingen fra Gaza og Vestbredden som ikke fikk ha mødrene med seg over grensen da de be sett på som potensielle terrorister.