Senter for krisepsykologi
Sammen om nytt forskningssenter for psykisk helse i Bergen

Bergens forskningsstiftelse, Kavlifondet, Haukeland Universitetssjukehus og Universitetet i Bergen går sammen i et enestående spleiselag på 111 millioner kroner til en ny satsning på psykisk helse.

Sveinung Hole,  Gerd Kvale, Bjarne Hansen og Inger Elise Iversen
Daglig leder i Bergens forskningsstiftelse, Sveinung Hole (t.v.), og daglig leder i Kavlifondet, Inger Elise Iversen (t.h.), kan gratulere professor Gerd Kvale og førsteamanuensis Bjarne Hansen
Paul S. Amundsen

Bakgrunnen er at et forskerteam i Bergen har utviklet en behandling av tvangslidelser som har gitt oppsiktsvekkende gode resultater. Ved det nye forskningssenteret, «Bergen Center for Brain Plasticity», skal man finne årsaker til at behandlingen har så god effekt. Forskningen skal også bidra til at metodikken kan bli benyttet i behandlingen av andre angstlidelser, og at den får utbredelse internasjonalt.

Ved å utvikle intensivbehandlingen «Bergen 4-day treatment» (B4DT), på norsk kalt «4-dagersbehandlingen», har psykologene Gerd Kvale og Bjarne Hansen endret behandlingen av angst og tvang fundamentalt. I TIME Magazine ble forskerduoen nylig satt på listen over verdens 50 mest betydningsfulle personer innen helse, med kommentaren «se opp for det som nå kommer».

Med de fremste forskerne i verden på epigenetikk (læren om hvordan både arv og miljø former oss), genetikk og hjerneavbildning med på laget, er målet å identifisere hvilke mekanismer som kan forklare variasjoner i behandlingseffekten hos ulike pasienter. Senteret skal også sikre at behandlingsmetoden blir tilgjengelig for pasienter i andre land.

Sammen med depresjon er ulike former for angst de psykiske lidelsene som rammer flest, og de fleste rammes i ung alder. Uten tilgang til effektiv behandling varer ofte disse lidelsene livet ut. De menneskelige og samfunnsøkonomiske gevinstene ved at flere får tilgang til bedre behandling er derfor enorme.

– Av pasienter som har mottatt den intensive behandlingen over fire dager er det vist at 90 prosent umiddelbart oppnår betydelig bedring, og fire år senere er 70 prosent er helt friske, forteller Gerd Kvale.

– Behandlingen gir mennesker et nytt liv, samtidig som den gir ny, grunnleggende kunnskap. Målet er å identifisere hvilke mekanismer som kan forklare variabilitet i behandlingseffekt, noe som igjen vil være avgjørende for å kunne hjelpe dem som ikke kommer i mål, fremholder Gerd Kvale.

For at forskerne skal lykkes med dette arbeidet går to private stiftelser og forskningsinstitusjoner i Bergen sammen om tidenes spleiselag for å etablere «Bergen Center for Brain Plasticity»:

• Bergens forskningsstiftelse går inn med 35 millioner kroner til forskning for å avdekke mekanismer som forklarer hvorfor behandlingsformen gir gode resultater
  • Kavlifondet går inn med 35 millioner kroner til arbeidet med å gjøre behandlingen tilgjengelig for pasienter internasjonalt.
  • Haukeland Universitetssjukehus og Universitetet i Bergen bidrar med 41 millioner kroner. På Universitetet i Bergen er det Senter for krisepsykologi ved det psykologiske fakultet, som blir den primære samarbeidspartneren.

Samlet utgjør dette en finansiering på 111 millioner kroner fordelt over de neste fem årene.

Bergen Center for Brain Plasticity skal ledes av professor Gerd Kvale og førsteamanuensis Bjarne Hansen, som begge er ansatt ved Haukeland Universitetssjukehus og Universitetet i Bergen. McLean Hospital, som flere år på rad har blitt rangert som USAs fremste innen psykisk helse, skal være forskningssenterets hovedsamarbeidspartner.

Les mer her