Hjem
Senter for krisepsykologi
Post doc

Unni Heltne, PhD kandidat

“It’s hard to learn with hunger and gunshots”

Hovedinnhold

Konflikt og katastrofer representerer betydelige barrierer for kvalitetsutdanning for barn i lav- og middelinntektsland (LMIC). Slike omstendigheter kan forhindre tilgang til og kvalitet på utdanningen, og forstyrre sikkerhet og læringsmiljø i skoler og lokalsamfunn.

Det overordnede målet med dette prosjektet er å bidra til en bedre forståelse av hvordan man kan gi og forbedre psykososial støtte i skolene for barn som er rammet av uønskede opplevelser, og som lever under forhold preget av fattigdom og humanitære katastrofer. Første skritt er å forstå noen av mekanismen som hindrer eller letter slike inngrep. Prosjektet skal søke kunnskap om hvordan lærere, foreldre og frivillige organisasjoner oppfatter traumene barn får, og hvordan de oppfatter konsekvensene av problemene på barns deltakelse i utdanning og deres generelle velvære.

Kunnskap om disse faktorene, og i hvilken grad de kan fungere som barrierer for å gi psykososial støtte, vil være et verdifullt grunnlag for utvikling og implementering av kulturelt akseptable og lett tilgjengelige lavterskel psykososiale hjelpestrategier.

Prosjektet vil også gi konkrete eksempler på mulige strategier for psykososial hjelp, og utfordringer samt muligheter for å implementere dem. Fokuset vil være på barn utsatt for konflikt og katastrofer i LMIC-omgivelsene i Sudan og Sør-Sudan. Kvalitative intervjuer og åpne spørreskjemaer til lærere, foreldre, rådgivere og ansatte frivillige organisasjoner i et strategisk, konvensjonelt utvalg (totalt 60 respondenter), vil bli brukt til å samle inn dataene, og prosjektet vil bruke en transaksjonsmodell for å omfatte både et traumefokusert og en psykososial tilnærming til forståelse. Fokuset vil være både på det som kommer inn under begrepet hverdagsmotstand og hva som kan betegnes som potensielle traumatiske opplevelser (PTE), og den mulige innflytelsen disse faktorene kan ha på barn i LMICs deltakelse i utdanning. barn, og hvordan de oppfatter konsekvensene av disse motgangene på barns deltakelse i utdanning og deres generelle velvære.