Senter for krisepsykologi
PhD kandidat

Thorstein Olsen Eide, PhD kandidat

Angstbehandling - 4-dagersformatet. Et samarbeid med Bergen Center for Brain Plasticity, 4 dagers klinikken og Senter for krisepsykologi

The Bergen 4-day Treatment (B4DT) er konsentrert eksponeringsbehandling opprinnelig utviklet av for behandling av OCD. Flere studier har dokumentert at behandlingen har svært god effekt i behandling av tvangslidelse/OCD. Formatet har senere blitt videreutviklet og blir nå benyttet i behandling av andre angstlidelser. Ved B4DT gis behandling i løpet av fire påfølgende dager, og består av psykoedukasjon, gruppesamlinger og skreddersydd individuell eksponeringsbehandling for relevante symptomer og situasjoner.

Thorstein sitt PhD-prosjekt vil undersøke effekten av B4DT i behandling av panikklidelse. Det er tidligere publisert lovende resultater for B4DT ved panikklidelse, og prosjektet til Thorstein har som mål å undersøke effekten av B4DT for panikklidelse, og implementering av dette formatet ved andre klinikker.

Thorstein Olsen Eide ble ferdigutdannet som psykolog sommeren 2018. Thorstein har jobbet med angstbehandling siden kandidatperioden. Han har tidligere jobbet ved Klinikk for 4-dagers behandling i Helse Bergen og jobber nå ved 4-dagers teamet ved Molde DPS. Fra februar 2021 er han tilsatt i en stipendiatstilling ved Senter for Krisepsykologi ved Universitetet i Bergen kombinert med klinisk stilling ved Helse Møre og Romsdal.

PhD-prosjektet er finansiert av Universitetet i Bergen, og er et samarbeidsprosjekt mellom Senter for Krisepsykologi og Bergen Center for Brain Plasticity. Hovedveileder for prosjektet er førsteamanuensis Kristen Hagen og biveiledere er professor Gerd Kvale, professor Bjarne Hansen og professor Stian Solem.