Skolelaboratoriet i realfag
EN VAKKER UTSTILLING OM JULENS PLANTER

Julens botanikk i Blondehuset på Milde

Ta med elevene til en fin og faglig opplevelse i Blondehuset på Milde. Alle julens planter - krydder, pynt og mat - er utstilt med forklaring og historie.

Neste
Utstilling av julens planter
Bjørn Moe
Blondehuset i Arboretet på Milde
Bjørn Moe

Utstillingen vises i Arboretet på Milde, både inne i Blondehuset og i hagen utenfor. Her kan du se og ikke minst lukte planter og krydder som hører julen til. Vi setter søkelyset på de klassiske juleplantene, hvordan de ser ut og hvor de kommer fra. Utstillingen er delt i fire hovedtema:

• Smak av jul
  • Nøtter og frukter
  • Juleblomster
  • Vintergrønt

Arboretet og de Botaniske hager utarbeider oppgavesett som elevene kan besvare ved å studere utstillingen. Svarene finner de i tekster ved de enkelte plantene og i informasjonsheftet.

Oppgavesettene er tilpasset de ulike klassetrinnene. Kurset og utstillingen passer for alle skoleslag, og kan brukes tverrfaglig. Grunnskoler i Bergen kan benytte kulturbilletten til reise med elevene.

Buss 53 går til Milde, gå av på busstoppet ved Fana folkehøgskole. Det tar ca et kvarter å gå fra busstoppet til Blondehuset. Bussen som går kl. 9:15 fra sentrum er fremme kl. 10:02. Om du da bestiller omvisning kl. 10 vil det passe å ta bussen tilbake kl. 12:05.

Det er utstillinger både inne og ute. En gruppe på 30 personer vil bli delt i to slik at det er 15 elever i blondehuset mens 15 ser på utstillingene ute, deretter bytter gruppene. Har du med deg flere enn 30 elever, lønner det seg å reservere en hel dag. Det gjør du ved å melde på elever både før og etter lunsj.

Påmelding via skolelab.no.