Studentsider
Sikkerhet

Tofaktor-pålogging for studenter

På UiB skal alle studenter ha tofaktor-pålogging knyttet til sin studentkonto.

Grafisk bilde av pc-skjerm og mobil
Tofaktor-pålogging for studenter: når du logger på UiB sine tjenester vil du få beskjed om å sette opp tofaktor-pålogging.
Colorbox

UiB har krav om tofaktor-pålogging på de fleste IT-tjenestene på UiB. Dette må du som ny student sette opp selv etter at du har aktivert brukerkontoen din.

Hva må du gjøre?

Når du logger inn på en av tjenestene på UiB, vil du få beskjed om at du må sette opp tofaktor-pålogging.

• Dette gjør du ved å velge autentiseringsmetode.
  • Vi anbefaler at du bruker Authenticator-app på mobiltelefonen.

Etter 14 dager blir det obligatorisk med tofaktor-pålogging. Da får du ikke logget på UiB sine tjenester før du har satt opp tofaktor-pålogging.

Eksamen

Krav om tofaktor-pålogging blir slått av når du har eksamen. Dette gjelder på eksamensdagen, og når du har innleveringsfrist med levering på vurdering.uib.no (Inspera). Merk at obligatoriske innleveringer, f.eks. i Mitt UiB, ikke blir unntatt.

Hvorfor tofaktor-pålogging?

Det er stadig økende trusler mot IT-sikkerheten. UiB ønsker å forebygge alvorlige sikkerhetshendelser slik vi har sett ved andre norske universiteter og offentlige institusjoner de siste månedene. Konkrete trusselvurderinger viser at det er nødvendig å øke sikkerheten raskt.

Brukernavn og passord på avveie representerer en stor sårbarhet. Tofaktor-pålogging er et av de mest effektive sikkerhetstiltakene vi har.

Informasjon og hjelp