Studentsider

Emner som er åpne for alle studenter

Studenter på UiB kan velge mellom en rekke åpne emner i tillegg til de som er inkluderte i studieprogrammene. Her finner du oversikten for alle åpne emner.

Samfunnet har i økende grad behov for personer med sterk fagkompetanse som også kan samarbeide med andre fagområder, og UiB har derfor laget en oversikt som skal gjøre det enklere å velge emner.

De fleste fakultetene tilbyr et utvalg emner som alle studenter med studierett på UiB kan ta. Det betyr at emnene er åpne for alle som går på et studieprogram, på alle nivå. Du kan velge et av de åpne emnene når du skal ta frie studiepoeng i bachelorgraden din eller for å tilpasse utdanningen du tar til dine interesser eller behov.

Finn emner
For å se emnebeskrivelse, timeplan og pensum, klikk på emnet du ønsker å se nærmere på i oversikten under. Klikk så en gang til på emnekoden i boksen som kommer opp. Husk å sjekke at du ser på riktig semester.

Du kan sortere på ønsket fakultet eller vise alle. Det medisinske fakultet og Det juridiske fakultet tilbyr ikke åpne emner.

Hvis du skroller helt til høyre i oversikten under eller går inn på et emne, vil du se at noen emner har krav til forkunnskaper. Det vil si at du må ha tatt ett eller flere spesifikke emner før du kan ta dette emnet.

Meld deg opp
Du melder deg opp til undervisning og eksamen på Studentweb ved å søke opp det emnet du ønsker å registrere deg i der. Merk at mange emner har et begrenset antall plasser.