Hjem
Utdanning

Namn på grad

Master i odontologi

Omfang og studiepoeng

Det integrerte masterprogrammet i odontologi har et omfang på 300 studiepoeng og er normert til 5 år

Fulltid/deltid

Fulltid

Undervisningsspråk

Norsk, pensumlitteratur kan vere på engelsk

Studiestart - semester

Haust

Mål og innhald

Mål

Det integrerte mastergradsstudiet i odontologi er et profesjonsstudium som fører frem til universitetsgraden Master i odontologi. Studiet skal frembringe bredt kompetente allmennpraktiserende tannleger som skal kunne ta ansvar for oral helse i et helhetsperspektiv. Samtidig skal det gi kandidatene grunnlag for livslang læring, spesialisering og forskerutdanning.

Studiet skal sikre samfunnet kandidater som besitter de kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse som trengs for forsvarlig utøvelse av tannlegeyrket. Undervisningen er forskningsbasert, faglig oppdatert og tilpasset samfunnets og befolkningens behov for å forebygge og behandle orale sykdommer og tilstander.

Studiet gir grunnlag for videre oppdatering, læring og utdanning i yrkesutøvelsen ved at studentene får kunnskap om og forståelse for forskningsprosesser som er aktuelle for faget.

Innhold

Det integrerte mastergradsstudiet i odontologi inneholder biologiske basalfag (1. og 2. studieår), parakliniske fag (2.-5. studieår) og kliniske fag (3.-5. studieår). Studiet danner et godt utgangspunkt for å starte en yrkeskarriere som allmennpraktiserende tannlege, forsker eller som spesialist i et klinisk fag.

Læringsutbyte

Etter fullført integrert mastergrad i odontologi har kandidaten ervervet bred biologisk og odontologisk basiskompetanse. Denne basiskompetansen består i teoretiske kunnskaper i biomedisinske, parakliniske, kliniske og adferdsfaglige disipliner samt kliniske ferdigheter og en generell helsefaglig kompetanse.

Kandidaten har ved fullført program følgende læringsutbytte definert i kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse:

Kunnskaper

  • Kandidaten har en vitenskapelig tenkemåte og holdning.
  • Kandidaten kan redegjøre for, analysere, forstå og anvende relevante kunnskaper innen biomedisinske, parakliniske kliniske og atferdsfaglige disipliner og emner

Ferdigheter

  • Kandidaten kan selvstendig, på basis av teoretisk og klinisk kompetanse, forebygge, undersøke, diagnostisere, behandle og følge opp pasienter med orale sykdommer/tilstander i allmennpraksis.
  • Kandidaten kan kommunisere godt med ulike pasientkategorier
  • Kandidaten er i stand til å kritisk vurdere egen virksomhet

Generell kompetanse

  • Kandidaten har adekvate etiske og profesjonelle holdninger.
  • Kandidaten viser empati og respekt i behandlingssituasjonen.
  • Kandidaten har gode samarbeidsevner i forhold til annet helsepersonell. Kandidaten har gode holdninger i relasjon til kvalitet og presisjon.
  • Kandidaten erkjenner behovet for vedlikehold og oppdatering av kunnskaper og ferdigheter gjennom hele yrkeskarrieren. Kandidaten kan bidra i forskningsprosjekter relatert til oral helse og kan vurdere oral helse i relasjon til samfunnsmessige forhold.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse og MEROD: Matematikk R1 (eller Matematikk S1 og S2) og Fysikk 1 og Kjemi 1 og 2.

Innføringsemne

Examen Philosophicum, 10 studiepoeng

Obligatoriske emne

For masterstudiet i odontologi er alle emne obligatoriske.

Spesialisering

Studiet er eit profesjonsstudium. Alle emne utover examen philosophicum er derfor å rekne som spesialisering.

Tilrådde valemne

Det er inga valemne i studiet. Studentane skriv ei Integrert mastroppgåve om eit sjølvvalgt tema.

Rekkefølgje for emne i studiet

Emna må gjennomførast i fastsett rekkjefølge. Det er ikkje mogleg å endre på utdanningsplanen eller rekkefølgja på eksamenane utan førehandsgodkjenning. Se fakultetet sine utfyllande reglar til § 2-2 (2), § 7-3 (2) og § 8-2 (3) i UiB sin studieforskrift.
Dersom ein student manglar bestått resultat i eit emne etter ordinær eksamen og tilhøyrande kontinuasjonseksamen, blir studenten flytta ned tilkullet under. Dette gjeld også dersom studenten har gyldig fråvær på ein av eller begge eksamenar.


EXPHIL er obligatorisk, men er unnteke frå kravet om rekkefølgje.


Studentar som blir flytta ned til lågare kull grunna manglande studieprogresjon vert sterkt tilrådd å følgje undervisninga på nytt i følgje studieplanen til det nye kullet sitt, sjølv om desse emna er bestått tidlegare. Dette gjeld særskilt for emne som inneheld ferdigheitstrening, klinisk undervisningeller praktisk undervisning. Det er avgjerande at studenten held ved lag praktiske og kliniske ferdigheiter, med tanke på vidare studieprogresjon.Studenten bør kontakte emneansvarlig i dei enkelte emna for å avtale kva element som skal gjentas.

Oversikt over emna i Integrert masterprogram i odontologi:

odontologi emneoversikt.pdf (uib.no)

Delstudium i utlandet

Utvekslinga er tilpassa den siste delen av profesjonsstudiet, der studentene jobber relativt sjølvstendig i klinisk teneste. Utvekslinga går føre seg i 9. semester.

Aktuelle institusjonar med utvekslingsavtale:

Umeå University

Gøteborgs Universitet

University of Dundee

Université Paris Descartes

Københavns Universitet

Aarhus University

Arbeids- og undervisningsformer

Programmet er et profesjonsstudium som innebærer pasientbehandling. Det stilles derfor høye krav til kunnskaper, ferdigheter og generell kompetanse.

I undervisninga legges det vekt på å bruke mange ulike og varierte undervisningsformer med mykje studentaktivitet. Blant anna benyttes e-læring ogtverrfagleg undervisning for å oppnå faglig integrasjon.

Studiet gjør bruk av et bredt spekter av undervisningsmetoder:

  • forelesninger
  • demonstrasjoner
  • laboratoriekurs
  • praktisk undervisning, (formidling)
  • ferdighetskurs
  • klinisk trening på simulator
  • praksisstudier
  • klinisk undervisning/pasientbehandling i universitetsklinikken og samarbeidendehelseinstitusjoner.
  • tverrprofesjonelt gruppearbeid i regi av Høgskolen Vestlandet
  • tverrprofesjonell samarbeidslæring (TVEPS)
  • individuell veiledning i arbeidet med prosjektoppgave

Undervisningsmetodar

I undervisninga legg vi vekt på å bruke undervisningsformer med mykje studentaktivitet. Blant anna brukar vi meir tverrfaglege læremåtar og prøver å oppnå integrasjon av den faglege fordjupinga. Undervisninga er både teoretisk (forelesingar og seminar) og praktisk (arbeid i laboratorium og klinikkar). Før du får ta eksamen i eit fag eller i ei undervisningsblokk, må det praktiske arbeidet i den aktuelle disiplinen vere godkjent.

Vurderingsformer

For å sikre at studentene/kandidatene har nødvendige kunnskaper, ferdigheter og generell

kompetanse gjennomføres et bredt spekter av vurderingsformer gjennom hele studieløpet:

  • Skriftlige underveisprøver
  • Praktiske/kliniske tester
  • Vurdering av praktiske og teoretiske ferdigheter i ferdighetskurs
  • Vurdering av kunnskaper og kliniske ferdigheter i klinisk praksis.
  • Vurdering av presentasjon og rapport fra praksisstudiet
  • Skriftlig prøve som vurderingsform
  • Skriftlig skoleeksamen
  • Vurdering av prosjektoppgave

Alle eksamener skal besvares på norsk, alternativt svensk eller dansk.

Karakterskala

Emne som inngår blir karaktersett med enten A-F eller Bestått/ikkje bestått

Vitnemål og vitnemålstillegg

Vitnemål blir utstedt etter at graden er fullført. Vitnemål gir rett til å søke Helsedirektoratet om autorisasjon som tannlege.

Grunnlag for vidare studium

Integrert master i odontologi gir grunnlag for å søkje opptak til PhD program. Integrert masterprogram i odontologi pluss to års praksis gir grunnlag til å søkje opptak til spesialistutdanning i odontologi.

Relevans for arbeidsliv

Dei fleste tannlegar arbeider i privat praksis eller i den offentlege tannhelsetenesta. Nokre arbeider med undervisning, forsking eller administrasjon.

Evaluering

Integrert masterprogram i odontologi blir evaluert i tråd med retningslinene for kvalitetssikring ved UiB.

Skikkavurdering og autorisasjon

Som utdanningsinstitusjon vurderer vi om kandidaten er skikka til å utøve yrket som helse- eller sosialpersonell. Vurderinga omfattar bådefaglege, pedagogiske og personlege føresetnader, og går føre seg under heile utdanninga - jf. Forskrift om skikkethetsvurdering i høyereutdanning.


Etter fullført studium har kandidaten rett til å søke om autorisasjon som tannlege. Det er Helsedirektoratet som gir autorisasjon etter eiheilskapeleg vurdering.

Programansvarleg

Programutvalg for odontologiske fag har ansvar for fagleg innhald, oppbyggjing av studiet og for kvaliteten på studieprogrammet.

Administrativt ansvarleg

Det medisinske fakultet.

Kontaktinformasjon

Informasjonssenteret ved Det medisinske fakultet | Det medisinske fakultet | UiB