Det samfunnsvitenskapelige fakultet
JUBILEUM

Fakultetet feirer sine første 40 år

SV-fakultetet markerer denne uken at det er 40 år siden vedtak om å opprette et samfunnsvitenskapelig fakultet ved Universitetet i Bergen.

Jubileumsfeiringen omfatter tre arrangementer. Tirsdag 7 september inviterer fakultetsledelsen alle ansatte og representanter for studentene til fakultetsfrokost på Bergens Sjøfartsmuseum. Frokosten arrangeres for tredje gang og har blitt et fast innslag i starten av hvert semester. Denne gang setter 40 årsjubileet sitt preg på fakultetsfrokosten i valget av musikalsk innslag. Det faglige innslaget er et foredrag av Eystein Jansen fra Bjerknessenteret med tittelen Samfunnsvitenskapens plass i klimaforskningen – en utfordring å gripe!

”Opptakten, opprøret og seiersmarsjen”

Torsdag 9 september er det stort jubileumsarrangement i ”Egget” på Studentsenteret. Her blir det en rekke presentasjoner av folk som har god bakgrunn for å gi spennende glimt inn i fakultetets og fagenes historie og nåtid. Fakultetets første dekan, professor emeritus Ørjar Øyen, vil fortelle om etableringen av Det samfunnsvitenskapelige fakultetet i Bergen. Deretter blir det premiere på filmen ”Opptakten, opprøret og seiersmarsjen: Den første tiden med samfunnsfag ved UiB”. Stipendiat Kristoffer Chelsom Vogt, som står bak filmen, gir en introduksjon før visningen.

I siste del av arrangementet blir det innlegg om disipliner og bredde, om hvordan antropologer tenker, om utfordringer og muligheter for unge forskere ved SV-fakultetet, og om SV-studentenes betraktninger om fag og framtid. Se hele programmet.

Jubileumsarrangementet er åpent for alle som ønsker å delta i feiringen av fakultetet.

Vitnemålsseremoni

Fredag 10 september går årets vitnemålsseremoni for bachelorgradskandidater av stabelen. Dette er den tredje i rekken, og seremonien er denne gangen en del av jubileumsmarkeringen. Med vitnemålsseremonien vil fakultetet gratulere studentene våre med å ha fullført en treårig kompetansegivende grad.

Årets hovedtaler på vitnemålsseremonien er Erna Solberg, som er tidligere student ved SV-fakultetet. Kandidat Dag Inge Bøe, som har fullført en bachelorgrad i utviklingsstudier, vil tale på vegne av kandidatene. Dekan Knut Helland vil sammen med representanter for instituttene overrekke vitnemålene. Vitnemålsseremonien blir ledet av visedekan for utdanning, Olaf Smedal.

Les mer om vitnemålsseremonien og se bilder fra tidligere år