Universitetsbiblioteket
Digital workshop

Kurs i EndNote 20

Det blir gjennomgått hvordan EndNote virker med Word, og hvordan man eksporterer referanser fra ulike kilder til EndNote.

EndNote 20 logo
Clarivate Analytics

Referansehåndteringsverktøy som EndNote har i all hovedsak tre funksjoner:

• samle referanser og artikler i arkiv/base
  • redigere/ordne referanser etter ulike behov
  • sette siteringer og referanser inn i et tekstbehandlingsprogram

Det blir gjennomgått hvordan EndNote virker med Word, og hvordan man eksporterer referanser fra ulike kilder på nett. Programmet finnes både for Mac og PC. Det er lagt opp til at du jobber med egen pc, og kurset forutsetter at programvaren allerede er installert på maskinen din. Studenter og ansatte kan laste ned og installere EndNote ved bruk av sin UiB konto.

Installasjon på UiB-maskin: Installer EndNote via Software Center.
Installasjon på bærbar/privat PC: Last ned EndNote fra IT avdelingens Sharepoint for programvare

Før du starter installasjon må du avslutte MS Word og annen MS Office programvare. Ta kontakt med IT-brukerstøtten om du trenger hjelp med å få programmet installert.

Dette er et åpent kurs. Eksemplene vil likevel bli hentet fra realfagene. Ingen forhåndskunnskap til programvaren er nødvendig.
Dersom det er få påmeldte kan kurset bli kansellert.