Universitetsbiblioteket
UiB 75 ÅR

Universitetsbiblioteket feirer Nansen med stor utstillingsåpning.

Søndag 10. oktober er det er 160 år siden Fridtjof Nansen ble født, og Universitetsbiblioteket har i den anledning satt sammen en stor utstilling.

Vitenskapsmannen Nansen
En ung Fridtjof Nansen over mikroskopet ved Bergens Museum.
Billedsamlingen, Universitetsbiblioteket i Bergen

Det er ingen hemmelighet at Nansen hadde et komplekst forhold til både Bergen og bergenserne, noe som er godt dokumentert gjennom både brev, bilder og bøker. Her du lyst til å ta dette materiale nærmere i øyesyn, så kan du ta turen innom Bibliotek for Humaniora 8. oktober. Da åpner nemlig rektor Margareth Hagen utstillingen «Nansen og bergenserne».

Under utstillingsåpningen holdes det også innlegg av Universitetsbibliotekets egen Bjørn-Arvid Bagge, mens professor Tor Eldevik gjør rede for Nansens relevans for forskningen ved UiB i dag. Selveste Nansen-marsjen blir dessuten fremført på orgel av førsteamanuensis Sigbjørn Apeland.

«Nansen og bergenserne» er et ledd i Universitetet i Bergens 75års-feiring, og viser universitetets røtter tilbake til Bergens Museums opprettelse i 1825. Utstillingen er et samarbeidsprosjekt mellom blant annet Universitetsbiblioteket i Bergen og Bjerknessenteret for klimaforskning, som i dag er en av partnerne i det forskningsrådsstøttede prosjektet «Arven etter Nansen».