Universitetsbiblioteket
Digital lab

Kvinneelskende kvinner i digitale arkiver

Fra dagbøker til organisasjonsarkiver og tidsskrifter.

Fotographer unknown. SKA/A-0033 Løvetann, Skeivt arkiv.
University square in Oslo. From foto archive "Løvetann"

Digital lab inviterer til spennende foredrag hvor Tone Hellesund og Siv Taule innleder og samtaler om hvordan de har forsket på og arbeidet med digitale kilder fra Skeivt arkiv. I dette inngår alt fra dagbøker til organisasjonsarkiver og tidsskrifter.

Bidragsytere

Tone Hellesund er professor i kulturvitenskap ved UiB og hun har jobbet med mange aspekter av skeiv historie, bl.a. peppermøer og romantiske vennskap på 1800-tallet,  homofile selvmordsnarrativer, liv utenfor den konvensjonelle familien, den lesbiske delen av kvinnebevegelsen på 1970-tallet, og homobevegelsen. Hun vil snakke om ulike kilder til skeiv historie, og vise hvordan hun har brukt digitale kilder.

Siv Taule er ansatt på Skeivt arkiv og har skrevet master i kulturvitenskap om lesbiskfeministiske tidsskrift fra 1970- og 1980-tallet. Hun vil snakke om masteroppgaven sin «Støtt de lesbiske i Kina og Albania» og hvordan digitale kilder fra Skeivt arkiv ble brukt i arbeidet med den.

Tilknyttet innhold

Arrangementet er en del av markeringen av Skeivt kulturår 2022 og holdes i Babelstuen i Humaniorabibliotekets første etasje. Like ved kan du se utstillingen "Decriminalizing History" som også er en del av denne markeringen. Denne utstillingen åpner 1. september og blir stående ut året.