Universitetsbiblioteket
Akademisk aften

Om barndomstraumer med Mai Camilla Munkejord

Velkommen til samtale "La masken falle - en personlig fortelling om å gi slipp på barndomstraumer"

Portrett
HVL

Etter å ha "møtt veggen" sa Mai Camilla Munkejord (45) opp sin professorstilling, og begynte på jobben med å bearbeide egne traumer. Nå har hun skrevet en svært personlig bok om sin vei ut av depresjon, utbrenthet og søvnproblemer. Veien går via barndommen, viser sammenhenger mellom fortid og nåtid, og mellom psykiske og fysiske aspekter av vår helse som vi ofte er oss ubevisst. Ikke minst viser boken at traumer ikke trenger å være forårsaket av de store hendelsene, men tvert imot kan skyldes mindre svik som vi ofte har en tendens til å bagatellisere. Disse ikke-bearbeidede opplevelsene kan likevel skape friksjon og etter hvert komme til overflaten som symptomer som hverken vi selv eller våre fastleger forstår.

Boken er sjangeroverskridende og kan leses som et vitnesbyrd, som en skjønnlitterær fagbok ispedd poesi, eller som en impuls som inviterer leseren til å reise innover – i seg selv.

Samtalen ledes av Kari Voldsund.