Universitetsbiblioteket
Akademisk aften

Har du draget? Ny uortodoks lærebok i fysikk!

Har du lyst å lære klassisk mekanikk relativt fort og smertefritt? Det er nemlig ikke bare du og jeg som sliter med å forstå Newtons tre lover og klassisk mekanikk. Vi er faktisk så mange at vi forskes på! Krefter, snordrag, bevegelse... Hva er det vi ikke fatter eller begriper?

Portrett
HVL

Førsteamanuensis Per Eilif Thorvaldsen ved Høgskulen på Vestlandet er utdannet fysiker og har nylig gitt ut sin egen lærebok i mekanikk. Boken Har du draget? distribueres gratis til alle interesserte.

I foredraget vil forfatteren presentere boka og tankene bak den, samt noen målinger av studenters kunnskap i klassisk mekanikk etter de har tatt eksamen. Hva strever elever og studenter som skal lære seg grunnleggende mekanikk med? Og hvordan kan vi bedre rekrutteringen til fysikkfaget og fysikkstudier i Norge?

Skriving og trykking av boka har vært finansiert av arbeidsgiver og med støtte fra offentlige stipender.