Universitetsbiblioteket
Bergensbrannen - 1916

Storstilt utstilling om den store Bergensbrannen, 1916

Universitetsbibliotekets Spesialsamlinger har samarbeidet med Bymuseet i Bergen om en storstilt utstilling for å markere at det er hundre år siden starten på brannen som hadde så stor innvirkning på hvordan byen ser ut i dag.

Kvinne studerer ruinene fra Bergensbrannen i 1916
Ukjent fotograf, ca. 1916.

Fredag 15.januar var det nøyaktig hundre år siden den store Bergensbrannen. Klokken 17.15 denne datoen i 1916 gikk det ut melding fra en brannmelder i Strandgaten: brann i Berstads boder! Brannen raste i nesten 14 timer og la store deler av Bergen sentrum i ruiner.

Utstillingen Opp fra asken ¬– Bergensbrannen 1916 er basert på fotografier fra Billedsamlingens fantastiske samling, hvor nesten fire hundre fotografier er direkte relatert til Bergensbrannen. Mange av dem har fått plass i utstillingen, og mange flere er tilgjengelige gjennom billedbasen marcus.uib.no. Flere av brannfotografiene har ikke vært vist offentlig tidligere, mens andre er klassiske Bergensmotiver. I tillegg til fotografier inneholder utstillingen spennende kartmateriale, brannslokkingsutstyr brukt under selve Bergensbrannen, interiør fra byens berømte Svaneapotek og mye mer.

-Det har vært en kjempestyrke å samarbeide på tvers av institusjonene, sier utstillingsarkitekt Anne Mette Prestegård ved Bymuseet i Bergen. "Utstillingsgruppen har bestått av både historikere, fotografer og andre fagfolk, som alle har bidratt med kunnskap og ideer. Dessuten kunnet vi velge og vrake i materiale både ved Bymuseet og Spesialsamlingene, og vi har også lånt gjenstander fra andre institusjoner og privatpersoner i Bergen." "Det har vært et kjempespennende samarbeid," stemmer Billedsamlingens fotohistoriker Marthe T. Fjellestad i. "Det er utrolig gøy å kunne fordype seg sånn i materialet som vi har gjort med dette prosjektet, og nå gleder vi oss til å vise den frem til Bergens befolkning."

Utstillingen er todelt: en stor tematisk utstilling på Bryggens Museum, og en liten utstilling i Billedsamlingens vindusgalleri i Nygårdsgaten 5. Begge utstillingene er tekstet på norsk og engelsk og står til og med 4.september.