Universitetshagene
Rhododendron

Nye Rhododendronskilt – med egne nettsider!

Rhododendronsamlingen i Nydalen har fått nye skilt med QR-kode. Flere samlinger vil følge etter.

QR-code
Michael David Pirie

Det er en kjent sak at Arboretet er stedet å være i mai om en vil se rhododendron i Bergen. Når det gjelder blomstring er kultivarsamlingene som omkranser veien inn mot Blondehuset - bokstavelig talt fargesprakede på forsommeren. Nå, i midten av oktober, er det lite å se av alt dette. Bare Rhododendron 'Abendrot' viser sin typiske annengangsblomstring av dypeste røde blomster, mens de løvfellende asaleaene viser høstfargene. Når disse endelig har falt, kan vi begynne å glede oss til den tidlige blomstringen av Rhododendron ‘February Dawn’. I store deler av året er det meste av denne delen av Universitetshagenes plantesamlinger redusert til bare grønne sjatteringer.

Dette er kanskje ikke en åpenbar tid på året for å besøke Rhododendron-samlingene. Men fra nå av vil våre besøkende til enhver tid på året kunne få en smakebit av blomsterfloret som er verdt å komme tilbake for: vi har fornyet skiltene i vår rhododenronkultivarsamling med oppdatert informasjon, bilder, og QR- kodekoblinger til enda mer informasjon og bilder - samt fullstendige oversettelser til engelsk. Alt dette på hjemmesiden til Universitetet i Bergen.

Våre Rhododendron-guruer var i samlingene på torsdag for å se resultatene og teste lenkene for seg selv. Terhi Pousi, vår Rhododendrongartner, fant ut at smarttelefonkameraet hennes automatisk gjenkjente QR-koden og viste lenken til websiden. Andre telefoner trenger kanskje en egen app for å lese kodene. Koblingen tar deg til den norske versjonen av websiden, og for engelsk trenger du bare å trykke ‘Engelsk’ øverst til høyre på skjermen på det røde UiB-banneret. Selvfølgelig trenger du ikke å være i Arboretet for å se alt dette: På siden Rhododendron - kultivarsamling kan du se en oversikt over alle de 27 temasamlingene og bla blant dem på en stor skjerm hjemmefra.

Per Magnus Jørgensen, som etablerte samlingen og forfattet boken Rhododendron på Milde, var der sammen med sin kone Gerd, Per Harald Salvesen og Michael Pirie, nåværende vitenskapelige kuratorer for samlingene. Vi er alle fornøyde med hvordan skiltene har blitt, og med innsatsen til vårt kommunikasjonsteam på websiden for å gjøre mer informasjon bedre tilgjengelig for publikum. Vi ser frem til å oppdatere flere av skiltene til nøkkelsamlingene våre, inkludert Rhododendron-artssamlingen, rosesamlingene og lynghagen i de kommende årene. Vi håper at du vil finne dem interessante og informative.