Universitetshagene
JULENS BOTANIKK PÅ MILDE

Åpning av Julens botanikk - utstilling i Blondehuset

Bli med på en stemningsfull adventsutstilling i Arboretet. Krydderplanter som gir duft av jul, tradisjonsrike nøtter og frukter, og selvsagt julepynten. Vakre blomster, juletre, misteltein og kristtorn.

Amaryllis i vinduskarmen
Adam Kurz

Utstillingen vises i Arboretet på Milde, både inne i Blondehuset og i hagen utenfor. Her kan du se og ikke minst lukte planter og krydder som hører julen til. Vi setter søkelyset på de klassiske juleplantene, hvordan de ser ut og hvor de kommer fra. Utstillingen er delt i fire hovedtema:

• Smak av jul - der vi tar for oss julekrydderne som brukes i ulike bakverk
  • Nøtter og frukter - der vi omtaler julens godsaker og bruken av dem
  • Juleblomster - med fokus på hvilke planter vi bruker til å pynte med
  • Vintergrønt - der vi informerer om tradisjoner med å dekorere både inne og ute

Utstillingen er åpen for alle, Blondehuset 28. november til  20. desember. Skoleundervisningen er for det meste før kl 13, 3 dager i uken, men det er lov å gå inn selv om det er klasser der.

Åpent på hverdager: 10.00 - 14.30, lørdag og søndag 12.00 - 16.00.
I helgen serveres det gløgg

Tilknyttet innhold