Utdanning
PRAKTISK-PEDAGOGISK UTDANNING (PPU)

Fikk lærerjobb før hun var ferdig med PPU

– Mange sa til meg at jeg ikke kom til å få jobb som lærer, men de tok grundig feil. Jeg hadde faktisk jobb før jeg var ferdig med PPU.

På det koselige karriereveiledningskontoret på St. Paul-gymnas finner du Suzanne Skintveit. I Liv Ullmann t-skjorte, omgitt av utdanningsbrosjyrer, Dr. Who-effekter og Funko Pops ser den selverklærte nerden ut til å ha havnet på helt riktig hylle i arbeidslivet.

Etter endt mastergrad, valgte hun å ta Praktisk-pedagogisk utdanning, et ettårig studieprogram som kvalifiserte henne til å bli lærer på ungdomsskolen og videregående skole.

– Motivasjonen for å ta PPU var blant annet at man i skolen stadig lærer mer av fagene, selv etter endt studie. Ønsket om å aldri bli utlært er nok litt iboende i meg, men det ble helt klart stimulert under PPU-perioden.

Suzanne visste tidlig at det var lærer hun skulle bli.

– Jeg holdt en presentasjon i historie på ungdomsskolen. Jeg var så nervøs! Men så gikk det tydeligvis veldig bra, jeg fikk høre at formidlingen var god og fikk veldig god tilbakemelding fra både lærer og elever som likte å høre på meg. Her begynte en liten spire – kanskje kan jeg faktisk leve av å formidle historie og trives med dette?

– Det å få lov til å være nerd og faktisk få betalt for det liker jeg veldig godt, ler Suzanne.­ – Jeg er glad i å formidle, og jeg håper jo at elevene kan lære noe av det jeg har å si.

Mer enn bare fag og konkret kunnskap

Selv om Suzanne har engelsk og historie i bagasjen er hun ikke bare lærer, men også karriereveileder på St. Paul.

– Både i samtalene med elevene og i veiledningen av elevene, får jeg bruk for erfaringen min fra PPU, særlig fordi vi har løst en del case som er gjenkjennelige i arbeidslivet. Jeg tar for eksempel imot elever her på kontoret som er lei seg eller bare har behov for en kopp te – og denne rollen har jeg lært mye om gjennom PPU.

Suzanne har tatt med seg mer enn bare konkret kunnskap fra studietiden.

– Vi snakket mye om dannelse i PPU-tiden, og dette ble viktig for meg da jeg kom ut i jobb, fortsetter Suzanne. ­– Som lærer synes jeg det er viktig å skape selvstendig kritiske og tenkende mennesker. Jeg prøver å være obs på å problematisere ting for elevene og ønsker at de skal få utforske tanker, og dette har jeg helt klart med meg fra UiB.

Passer for mange typer mennesker

– Vi hadde ellers veldig flinke veiledere på PPU, som var god til å få oss til å bli kjent med hverandre, og som også stilte krav til oss. Jeg ble veldig glad i seminargruppen min. Det å få gå i klasse med folk som har vidt forskjellige faglige bakgrunner, det synes jeg var veldig kjekt.

Man får ulik input, og det er jo også nyttig i møtet med elever: det å være bevisst på at det finnes mye som folk kan være opptatt av – ikke kun litteratur eller historie, som jeg er interessert i, men også helt andre fagområder.

Som nerd selv så syntes jeg det var veldig gøy å møte likesinnede fra helt andre fagfelt, for eksempel en geolog som blir oppglødd av stein, ler Suzanne. – Jeg føler man har mulighet til å finne flokken sin på PPU, og det er utrolig moro å kunne lære noe av folk!

Jeg tror PPU passer for veldig mange forskjellige mennesker. Folk på mitt kull var utrolig forskjellige, alt fra språknerder til matematikknerder – men alle hadde felles at de var opptatt av faget sitt. Vi hadde det veldig bra sosialt, fant på mye sammen, både i regi av faget og utenom. Vi hadde fester og hytteturer, det var koselig. En del av oss treffes fremdeles, fire år etter.

Aldri bli lærer!

– Da jeg gikk på videregående snakket jeg med en lærer som sa jeg aldri måtte bli lærer fordi det er «mest sosialrådgivning». Men nå synes jeg faktisk den delen av jobben er ok, og det er jo også en jobb som jeg deler med andre, som skolepresten og helsesøster.

– Om du har lyst til å bli lærer er det veldig fornuftig å ta dette faget, og da særlig med tanke på praksisen, anbefaler Suzanne. – Her lærer du hvilken kapasitet man har, hva man klare, og her får du en uvurderlig mulighet til å stille spørsmål. Du får gode tips til å lage undervisningsopplegg, og du oppdager etter hvert at det å være lærer er en stor jobb.

Det å være lærer er hektisk, det er kjekt, og jeg fikk oppfylt ønsket mitt: Jeg lærer fremdeles noe nytt hele tiden.