Utdanning
Studer fremmedspråk

Den perfekte miksen av språk, historie og kultur

- Når du studerer fremmedspråk får du kunnskap om andre land og deres språk og historie. Vi lærer også mye om hvordan vi kan kommunisere med ulike kulturer, sier Robin Eriksen.

Robin har en bachelorgrad i japansk og studerer nå tysk på andre året. Han har valgt å kombinere tysk og japansk fordi det gir han kunnskap om to vidt forskjellige språk og kulturer.

Større perspektiv

-Jeg har alltid vært åpen og nysgjerrig av natur, og synes det er spennende å bli kjent med mennesker fra ulike deler av verden, sier Robin.

Han forteller at studiene han gitt han en dypere forståelse av hvordan historiske hendelser former et land og menneskene som bor der.

- Dette er noe av det jeg synes er mest fascinerende med å studere fremmedspråk. Du lærer å beherske et annet språk, samtidig som du lettere kan forstå hvorfor mennesker tenker og handler som de gjør avhengig av sin historie. Det får meg til å se verden i et større perspektiv, sier Robin.

Utveksling i Japan

Da han studerte japansk var han utvekslingsstudent ved universitetet i den landlige provinsen Akita. Det var ett opplevelsesrikt år, forteller Robin.

- Selv om språket var en barriere i begynnelsen, løsnet det ganske bra etter hvert. Japanere er generelt sett veldig snille mennesker som er opptatt av harmoni og gode relasjoner. Jeg ble derfor tatt godt imot over alt, sier Robin.

Han ble tatt med på mye forskjellig. Blant annet lærte han å skrive japanske dikt og deltok i en regional Haiku-konkurranse (tradisjonell japansk poesiform). Han fikk også være med på te-seremonier og se en Kabukiopptreden (tradisjonelt japansk teater).

- Men det beste var nok da jeg fikk bli med å bade i naturlige varme kilder under et snødekt fjell. Det var veldig eksotisk, og ikke noe man kan lese seg til, for å si det sånn, smiler Robin. Han har fortsatt kontakt med flere av de han ble kjent med.

Omgitt av språk og kultur

Robin skal snart dra ut på et nytt utvekslingsopphold. Denne gangen går turen til Tyskland, hvor han skal studere ved landets eldste Universitetet i Heidelberg. Universitetet ble grunnlagt i 1386, og er ett av de mest prestisjefylte universitetene i Tyskland.

- Jeg er litt spent på hvordan det blir å ha all undervisning på tysk, samtidig vet jeg at jeg vil komme inn i det når jeg skal omgås mennesker som snakker tysk døgnet rundt. Det blir uansett veldig stas å skulle studere ved et så tradisjonsrikt universitet, sier Robin. Han synes UiB har mange gode utvekslingsavtaler.

- Det synes jeg er veldig bra og viktig når du skal studere fremmedspråk, men det er også noe jeg vil anbefale til alle andre studenter, sier Robin.

Han har allerede vært på flere kortere studieopphold i Tyskland. I sommer var han på sommerskole ved et universitet utenfor Frankfurt. Han har også vært i Kiel – en studietur som UiB tilbyr til alle som studerer tysk.

- Turen til Kiel var helt strålende! Det faglige opplegget var bra, men den sosiale biten var kanskje minst like viktig. Vi ble veldig godt kjent med hverandre på denne turen, forteller Robin.

Sammensveiset gjeng

Han trives godt på studiet og synes det er en fordel at de ikke er alt for mange. Det gjør det lettere å ta kontakt med foreleserne, mener Robin.

- Jeg synes jeg får veldig god oppfølging på studiet, og føler meg ikke bare som et fjes i mengden.

Robin forteller at de er en sammensveiset gjeng, og at det er mye kontakt på tvers av årskullene. Robin råder nye studenter til å bruke litt tid på å finne seg til rette sosialt.

-Det er mye lettere å trives med studiene når du har det bra sosialt. Da har du litt flere steder å hente inspirasjon fra. Jeg vet selv at det er lett å bli opphengt i det akademiske. Det er selvsagt viktig å bruke tid på studiene, men det er lettere å lykkes med det faglige når du har det bra sosialt, sier Robin.

Åpen og tolerant

På tysk har de et eget fagutvalg som arrangerer sosiale og faglige treff. Det er en fin vei inn i miljøet og er også et sted hvor en blir oppmuntret til å engasjere seg, sier Robin.

Med utdannelse i språk er det mange karriereveier. Du kan for eksempel jobbe som lærer, tolk, forsker, kommunikasjonsmedarbeider eller oversetter.

Hva er det beste med å studere fremmedspråk?

- Det er veldig mye som er bra. Det å lære språk er en ting, men det aller beste er kanskje det at du blir mer åpen og tolerant overfor andre mennesker uavhengig av hvor de kommer fra. Jeg synes også det er betryggende å vite at jeg har så mange ulike jobbmuligheter når jeg er ferdig å studere. Noen dager tenker jeg at jeg vil bli lærer, og andre dager ser jeg for meg et liv som forsker. Hvem vet – kanskje ender jeg opp med en spennende jobb i en internasjonal organisasjon, smiler Robin.