Utdanning
Studenttorg

Hvordan bruke fritiden som student?

Som student ved Universitetet i Bergen (UiB) har du tilgang til hundrevis av studentorganisasjoner som kan berike studietiden din i Bergen.

Paul Amundsen

Studenttorg 13.august kan du finne en organisasjon som deler dine interesser, eller som kan lære deg noe helt nytt. Vi har snakket med tre studenter om hva de bruker fritiden på:

− Da jeg begynte på Bachelorgrad i sosialantropologi på UiB kjente jeg ingen, men gjennom Studvest ble jeg fort kjent med andre studenter, forteller Adrian Broch Jensen.

Jensen søkte jobb i studentavisen Studvest, en avis av og for studenter i Bergen. Avisen blir gitt ut hver uke, og holder studenter oppdatert på nyheter, kultur og sport.

− Gjennom kurs og tett oppfølging har tiden i Studvest vært lærerik og spennende. Vi har stor frihet til å skrive egne saker, jeg har skrevet alt fra lokale nyheter til mer kritiske og diskuterende nyhetssaker.

Jensen mener at han uten tvil vil få bruk for det han lærer på Studvest i arbeidslivet. Han jobber denne sommeren i Aust Agder Blad og mener at jobben i Studvest har utviklet han som journalist:

− Jeg har fått tilbakemeldinger fra Aust Agder Blad om at jeg har utviklet meg som journalist siden jeg begynte å jobbe i Studvest. Det gode læringsmiljøet er nyttig for de interesserte, og en gullgruve for de som ønsker å satse på journalistyrket.

Arbeidet i studentavisen gir et godt utbytte, både faglig og sosialt, forteller Jensen:

− Jeg har lært masse og fått flere nye venner. Det er et veldig godt sosialt miljø i Studvest. Vi treffes hver onsdag etter det ukentlige redaksjonsmøtet, en tradisjon Studvest har holdt i en årrekke.

For den festivalglade
− Jeg er veldig glad i festivaler, forteller Vegard Sande.

Han jobber i Studentradioen i Bergen og er frivilligansvarlig i Phonofestivalen.
Phonofestivalen er en studentfestival som har utgangspunkt i Studentradioen i Bergen. Hver høst siden 2005 har studenter blitt invitert til festivalen som inkluderer musikk-, kultur- og samfunnsarrangementer.

Som frivilligansvarlig er Sande blant annet ansvarlig for å organisere arbeide de frivillige gjør før og under festivalen, delta på styremøter og være med på utformingen av Phonofestivalen.

− Gjennom Studentradioen og Phonofestivalen får jeg bruke fritiden min på noe som er gøy og lærerikt. Jeg har også blitt kjent med mange nye mennesker, og har fått utfordret mine organisatoriske evner.

Årets Phonofestival avholdes på Det Akademiske Kvarter den 12. – 14. september, og tilbyr et spennende utvalg konserter, DJer, debatter og radioprogram.

Se Phonofestivalens program her.

Livreddende praksiskunnskap
− Det er gøy å engasjere seg i noe man brenner for - det å hjelpe andre. Åsne Sande er instruktør og styremedlem i Norsk Folkehjelp Sanitet Haukeland ved siden av medisinstudiet.

− Norsk Folkehjelp driver først og fremst med førstehjelp. Dette er relevant for studiet mitt, og er et fint avbrekk fra det teoretiske vi jobber med på medisin-studiet. Å lære om førstehjelp er svært lærerikt og viktig, forteller Sande.

Alle som blir medlem i Norsk Folkehjelp deltar på et 24-timers førstehjelpskurs
− Det jeg lærte på kurset kunne jeg ta i bruk med en gang, og var veldig nyttig å ha med seg. Som instruktør holder jeg kurs for enkeltpersoner og bedrifter som ønsker å lære førstehjelp.

Sande oppfordrer alle medisinstudenter å ta del i Norsk Folkehjelp sitt arbeid:

− Nye studenter bør bli med i Norsk Folkehjelp fordi det er veldig kjekt og nyttig! Det er mye fokus på det faglige, men vi har også sosiale hytteturer, kurs og andre aktiviteter.

Høres noe av dette spennende ut? Du finner både Studvest, Phonofestivalen, Norsk Folkehjelp og mange flere studentorganisasjoner på Studenttorg 13.august på studentsenteret.