Utdanning
Studentidrett

Bortenfor høyden og vestenfor giftlokket

Bergensstudentenes Allianseidrettslag (BSI) har nesten 3000 medlemmer som bruker fritiden sin på alt fra bordhockey til fallskjermhopping. Noen har også funnet veien ut mot havet.

Av Karina Asbjørnsen

Vintersolen er allerede på vei mot Askøy når Ulrikke Christina Kjær og Eirik Oen Lie klatrer ned i en av BSIs tre båter. ”Whiplash” går nesten 300 turer i året, men dupper fortsatt pent i svart syvgraders sjøvann på Verftet.

- Det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig vind, sier Eirik med oppmerksomheten vendt mot fjorden.

Den ellers så ruskete bergenshøsten fyller seilene akkurat nok til at vi når to knop. På dager som denne er BSI-seilerne ofte alene på fjorden utenfor Bergen sentrum. De 160 medlemmene seiler til sammen nesten hver dag, nesten hele året. Noen har knapt sittet i en seilbåt før, mens andre seiler på regatta-lag.

- Alle kan være med, uansett kunnskaper. 90 % av de som deltar på nybegynnerkurs er helt blanke, sier Ulrikke.

Selv er hun nestleder i BSI Seiling, som samler entusiaster og studenter fra bl.a. NHH, UiB og HiB, og holder roret støtt.

Friskt og sosialt

Bergen er vakrere fra sjøen. Selv lysglimtene inne i fra sentrum ser nesten rene ut.

- For en stund siden så noen en nise rett uti her, sier Eirik og peker.

- Ja, seiling gir deg store naturopplevelser, samtidig som det er en utrolig spennende sport, sier Ulrikke.

- Også er det jo veldig sosialt. Vi er veldig hyggelige i BSI, ler Eirik.

Sosialt må det være, når så mange bruker fritiden sin på å jobbe frivillig i BSIs 22 forskjellige idrettslag. Bare i seilegruppen er det rundt 25 aktive båtførere som hvert år lærer nye rekrutter å heise seilet.

- Det er et fantastisk og tilgjengelig tilbud for alle, både nye og gamle studenter. Det fine med BSI er jo at man kan drive med nesten akkurat det man vil, sier Ulrikke. Alle kan finne sin greie.

Hun lener ryggen bakover og kikker tilbake på byen som flyter på den mørke sjøflaten.

Eirik har vært på fjorden tre dager på rad. Ulrikke har ikke akkurat hold seg borte hun heller. Men de foretrekker å ikke regne på antall timer. I tillegg til daglige turer arrangerer seilegruppen også sosiale fagkvelder. På land.

Møteplass for alle

Selv om det er eksamenstid, er et avbrekk i sjøbrisen tydeligvis kjærkomment. Snart kommer enda en gruppe seilere ut med en annen av båtene til BSI. De skal trene på å legge til kai, og påhengsmotoren putrer stille.

Foreløpig har BSI Seiling midler til å eie tre båter, vedlikeholde dem og leie båtplass i sentrum. Det er de glade for. Blandt både nye og gamle studenter er BSI blitt et samlingssted for dem som vil ut på sjøen. Ulrikke vil anbefale seiling for alle, uansett ambisjoner.

- Noen medlemmer skal sikkert bare krysse av seiling på listen, mens andre har kanskje drømmen om jordomseiling i bakhodet.

- Da hadde jeg kjedet vettet av meg! Jeg seilte til Shetland en gang, det var langt nok, sier Eirik.

- Hehe, ja. Men jeg skal seile rundt jorden. Jeg må bare bli ferdig med studier og sånn først, ler Ulrikke.