Hjem
Utdanning

Antropologi og kunst

For Paula Crabtree er studiene i sosialantropologi like viktige som kunstbakgrunnen når hun leder Stockholm University of the Arts. Tidligere var hun rektor for Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

Hovedinnhold

Flerfaglighet er noe jeg tenker er veldig viktig, det å lære å gjøre nytte av andre fag beriker ens eget fag på en flott måte

– Studietiden var en luksustid for meg. Jeg hadde jobbet som kunstner i Norge i ti år før jeg startet universitetsstudiene her, og den økonomiske usikkerheten som kunstner kunne være en stor utfordring, sier Paula Crabtree.

 I dag er hun rektor ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen, men hun studerte sosialantropologi ved Universitetet i Bergen på 1990-tallet. I tillegg fikk hun to barn underveis i studiene, så hun måtte jobbe målrettet.

– Jeg satte utrolig stor pris på å kunne konsentrere meg om lesing og skriving, og jeg brukte også mye tid på å snakke med folk i ulike faglige miljøer. Flerfaglighet er noe jeg tenker er veldig viktig, det å lære å gjøre nytte av andre fag beriker ens eget fag på en flott måte, sier Crabtree.


Antropolog og kunstner
Hun forteller at hun bruker begge utdanningene sine i rektorjobben. Faktisk begynte hun å studere sosialantropologi for å videreutvikle kunstpraksisen sin.

 – En stund ble jeg mer antropolog enn kunstner, men skrivingen og tilnærmingen til skrivingen i akademia tok jeg med meg fra kunsten. For meg er skriving en visuell aktivitet. Jeg tenker meg inn i skrivingen på samme måte som jeg maler, forteller hun.

Crabtree er også med i et utvalg som evaluerer kunst- og designutdanninger og institusjoner internasjonalt. Hun forteller at den antropologiske bakgrunnen kommer godt med her også.

 – Feltstudiene jeg lærte på antropologi – å gå inn i et miljø og undersøke – det er det samme jeg gjør i dette utvalget.

 

Studentenes utvikling
Crabtree forteller at en av oppgavene hennes er å fronte Kunst- og designhøgskolen både nasjonalt og internasjonalt. Men det er også å ivareta den individuelle utdanningen på høgskolen.

– Noe av det mest givende er å se utviklingen studentene går gjennom fra de kommer til opptaksintervju, via de første visningene av arbeidene deres på bachelorstudiene, og senere på avgangsutstillingene. Når de viser fram eksamensprosjektet sitt på masterutstillingen i Bergen kunsthall eller Kunstmuseene i Bergen seks år senere, er de sikre på seg selv som kunstnere eller designere. Det er kjekt for meg som rektor å se, sier hun.