Hjem
Etter- og videreutdanning
Videreutdanning for lærere

Bærekraftig utvikling og klimahandling

Hvilke faktorer påvirker klimaet, hva er konsekvensene av klimaendringene og hvilke løsninger finnes? Nettbasert deltidsstudium for lærere og andre interesserte.

Velkommen til SDG613

Professor Kerim Hestnes Nisancioglu er professor i klimadynamikk og faglig ansvarlig for studiet.
Produsent:
Tane Holm Høisæter

Hovedinnhold

Klima og bærekraft er sentrale tema i Kunnskapsløftet. UiB har derfor utviklet et nettbasert deltidsstudium som hovedsakelig retter seg mot deg som er lærer og ønsker grunnleggende innsikt i årsaker til- og konsekvenser av klimaendringer, samt en innføring i bærekraft og klimahandling. Emnet er utviklet for lærere men er åpent også for andre interesserte. 

Studiet gir 10 studiepoeng og er tilpasset lærernes arbeidsår med oppstart i september og avslutning i mars. Det er ingen obligatoriske aktiviteter i desember. 

Innhold i studiet

Studiet legger vekt på betydningen av FNs bærekraftsmål, særlig SDG-13 klimahandling, og vil bidra til bevisstgjøring rundt konsekvensene av politiske og strategiske valg på lokalt, nasjonalt og globalt plan. Deltakerne vil tilegne seg kunnskap om de underliggende fysiske prosessene som styrer klimavariasjoner på ulike tidsskalaer. Blant annet skal vi se på hvordan variasjoner i solinnstråling, vulkansk aktivitet, utslipp av drivhusgasser og forurensningspartikler bidrar til endringer i klimasystemet. Vi skal videre se nærmere på ulike fysiske og økonomiske konsekvenser av klimaendringer.

Sentrale tema:

  • grunnleggende mekanismer bak drivhuseffekten
  • eksterne klimapådrivere og årsaker naturlig- og menneskeskapt klimavariabilitet
  • grunnleggende fysiske tilbakekoblingsmekanismer i klimasystemet
  • forskjellige menneskeskapte utslippskilder og årsaker til endringer i disse
  • hva klimarisiko er, og hvordan vi kan beregne og ta hensyn til dette
  • mulige fysiske- og økonomiske konsekvenser av klimaendringer
  • hvordan kartlegge klimagassutslipp og bruke klimagassregnskap
  • FNs bærekraftsmål nr 13, i sammenheng med øvrige bærekraftsmål

Les hele emnebeskrivelsen

Organisering og undervisning

Studiet er nettbasert og undervisningen foregår via UiBs læringsplattform Mitt UiB, som du får tilgang til når du er tatt opp som student. Her vil du finne videoleksjoner, øvelser, diskusjonsforum, artikler og andre læringsressurser.

Det blir nettbaserte kollokvier med de andre deltakerne via Zoom på ettermiddagstid, en gang annenhver uke (ikke i skolens ferieuker). Foreløpig timeplan, med forbehold om endringer: 

Høst 2023Uke 37: Torsdag 14. september
 Uke 39: Torsdag 28. september
 Uke 42: Torsdag 19. oktober
 Uke 44: Torsdag 2. november
 Uke 46: Torsdag 16. november
Pause 
Vår 2024Uke 2: Torsdag 11. januar
 Uke 4: Torsdag 25. januar
 Uke 6: Torsdag 8. februar
 Uke 7: Torsdag 15. februar
 Uke 8: Torsdag 22. februar
 Uke 12: Innlevering av førsteutkast og presentasjoner av semesteroppgaver
 Uke 14: Innlevering peer-review
 Uke 17: Innleveringsfrist semesteroppgave

 

Det faglige innholdet er delt inn i 10 moduler. Vi har organisert kurset slik at du kan velge kun å se videoene og lese bakgrunnsmaterialet til hver modul, men hvis du vil ha en dypere forståelse av klima og bærekraft forventer vi at du også fordyper deg i oppgavene og deltar i diskusjonsgruppene. Du med regne med en samlet arbeidsmengde på rundt 250 timer.

Det er obligatorisk å delta i øvelser samt å levere en avsluttende prosjektoppgave som vurderes til bestått/ikke bestått. 

Målgruppe og opptakskrav

Studiet er utviklet primært for lærere på ungdomstrinn og videregående skole som ønsker større kunnskap om klima og bærekraft. Studiet er åpent for alle på tvers av undervisningsfag, men vi anbefaler at du har grunnleggende kunnskaper innen matematikk og naturfag. 

Studiet er åpent også for andre søkere. Dersom det melder seg flere søker enn vi har plasser til, vil vi prioritere søkerne i denne rekkefølgen:

1) Lærere som underviser i samfunnsfag og/eller realfag i videregående skole, med noenlunde lik fordeling mellom realfag/samfunnsfag

2) Lærere som underviser i naturfag på 8. - 10. trinn

3) Lærere som underviser i samfunnsfag eller øvrige fag på 8. - 10. trinn.

4) Andre interesserte

Du krysser av for undervisningsfag og om du underviser på ungdomstrinn eller i vgs når du registrerer søknaden din. 

Søke støtte hos Utdanningsdirektoratet?

Du kan søke om støtte fra Utdanningsdirektoratet til å ta dette studiet, via Utdanningsdirektoratets søknadssystem for Kompetanse for kvalitet. Mer informasjon om dette finner du på Utdanningsdirektoratets nettsider. Søknadsfristen er 1. mars hvert år. 

Dette studiet inngår imidlertid ikke blant de ordinære Kompetanse for kvalitet-videreutdanningstilbudene. Du må derfor søke studieplass ved UiB direkte til oss. 

MERK: Alle som søker- og får studieplass på studiet hos UiB før de har fått svar på eventuell søknad om studiestøtte fra Utdanningsdirektoratet vil få mulighet til å trekke seg fra studiet uten risiko.  

Faglig ansvarlige

Faglig ansvarlig for studiet:

Kerim Hestnes Nisancioglu, professor i klimadynamikk ved UiB og Bjerknessenteret for klimaforskning. 

Kenneth Mangersnes, universitetslektor ved institutt for geovitenskap, UiB