Fakultet for kunst, musikk og design
OPPTAK TIL FAKULTET FOR KUNST, MUSIKK OG DESIGN

Masterprogram i kuratorpraksis

Merk: Kuratorprogrammet er under revisjon. Det vil bli endringer i programmet. Neste opptak: våren 2025

Viktige datoer

Du kan registrere søknad til programmet fra (dato kommer på et senere tidspunkt).

1. Søknadsfrist:
  2. Søknadsvurdering:
  3. Innkalling til intervju sendes:
  4. Intervju:
  5. Tilbud om studieplass publiserer i Søknadsweb:
  6. Svarfrist på tilbud om studieplass:

Opptakskrav

Opptak til masterprogrammet i kuratorpraksis bygger på en fullført bachelorgrad i kunst med et omfang på minimum 180 stp, eller annen tilsvarende utdanning innen et relevant fagområde. Søkeren må i tillegg dokumentere minimum 2 års relevant arbeidserfaring. Søkere vurderes med utgangpunkt i komplett søknad med dokumentasjon på kuratorisk praksis (portfolio), prosjektbeskrivelse, motivasjonsbrev, CV og intervju.

For at søknaden din skal være komplett må den inneholde:

1. Portfolio, på engelsk
  2. Prosjektbeskrivelse, på engelsk
  3. Motivasjonsbrev, på engelsk
  4. CV som viser tidligere utdannelse og kuratorisk praksis, på engelsk
  5. Dokumentasjon på fullført bachelorgrad
  6. Dokumentasjon på minimum 2 års relevant arbeidserfaring

Kun komplette søknader blir behandlet.

Motivasjonsbrev

Motivasjonsbrevet skal være på maksimalt 2 A4-sider på engelsk (PDF). Her skal du gjøre greie for:

• Hvorfor du ønsker å studere på masterprogrammet i kuratorpraksis.
  • Hvilke forventninger du har til masterprogrammet i kuratorpraksis.
  • En kort beskrivelse av din praksis som kurator så langt.
  • Dine kritiske refleksjoner og tanker rundt egen kuratorpraksis så langt.
  • Hvilke kunstneriske og kuratoriske tema eller problemstillinger du ønsker å utforske gjennom dine studier på masterprogrammet i kuratorpraksis.
  • Hvilken kontekst du relaterer din egen kuratorpraksis til.

Prosjektbeskrivelse

Prosjektbeskrivelsen din skal ikke overstige én A4-side på engelsk (PDF).

Prosjektbeskrivelsen skal ikke være endelig, men vise at du som søker til programmet har tenkt gjennom hva slags prosjekt du ønsker å forfølge som del av dine studier på programmet. Prosjektet ditt skal videreutvikles, kanskje endres, og fullføres som en del av studiet.

Om du blir invitert til intervjuet som del av opptaksprosessen må du være forberedt på å diskutere prosjektbeskrivelsen din mer inngående.

Portfolio

Portfolien skal lastes opp i søknaden din på Søknadsweb og skal inneholde dokumentasjon på relevant kuratorisk praksis og prosjekt som viser at du er kvalifisert for å gjennomføre et selvstendig masterprosjekt.

I portfolioen skal du vise 6-10 egne arbeider som du anser være relevante og aktuelle for din søknad. I portfolioen kan du vise arbeider i valgfritt medium; dette kan inkludere video, webside, og app.

Dersom du ønsker å presentere video, webside eller app som del av din portfolio skal disse representeres med skjermbilde og tekst i portfolioen samt med link der disse kan ses på internett.

Portfolioen skal sendes inn som ett dokument (PDF) med flere sider, på engelsk.
Videoer må ikke overskride 10 minutter i lengde.

Tekniske spesifikasjoner portfolio:

• Filformat: PDF
  • Maks størrelse: 250 MB
  • Gi filen et navn etter følgende prinsipp: etternavn_fornavn_portfolio.pdf

Søknadsweb har en øvre grense på 20 MB pr dokument. Dersom din portfolio overstiger dette kan du sende den inn via din foretrukne fildelingstjeneste. Lenke for deling av filer sendes opptak.kmd@uib.no.

Intervju

Intervjuene vil bli avholdt (dato kommer på et senere tidspunkt).

Søkere som blir funnet kvalifisert etter juryens gjennomgang av søknadene inviteres til intervjuet som del av opptaksprosessen. Intervjuene finner sted på Fakultet for kunst, musikk og design i Møllendalsveien 61 i Bergen.

Invitasjon til intervjuet sendes til søkernes registrerte e-postadresse. Du må svare på invitasjonen.

Søknadsstatus

Status på søknaden din vil vises som Under behandling så lenge søknadsbehandlingen pågår.

Opptaksprosessen

Søknadsperiode: Du kan endre søknaden din samt laste opp nye dokumenter helt frem til søknadsfristen (dato kommer på et senere tidpunkt).

Registreringsperiode: Søknadene gjennomgås for å sjekke at de er komplette.

Søknadsvurdering: Alle komplette søknader gjennomgås av en faglig jury.

Innkalling til intervju sendes ut: Alle søkere som fikk sin portfolio vurdert til godkjent kalles inn til et intervju som del av opptaksprøvene.

Intervju: Alle intervjuene gjennomføres iløpet av én uke. Godkjente søkere oversendes instituttledelsen for innstilling om opptak.

Tilbud om studieplass: Søkere som blir tilbudt studieplass på Masterprogrammet i kuratorpraksis får tilbudet publisert i Søknadsweb. Tilbud om studieplass sendes også på mail.