Middelalderklyngen
kalkfestival

Tradisjonelt murarbeid i praksis

Velkommen til et praktisk kurs i restaurering av natursteinsmurer med tradisjonsbrent kalk. En stor grunnmur/kjellermur på Fastings Minde skal restaureres i løpet av kurset.

Fastings Minde Bergen
Lyststeder som Fastings Minde var steder hvor den bemidlede klassen kunne trekke seg tilbake når byens mas og kav ble for mye for dem. I 1913 kjøpte Bergen kommune Fastings Minde for at Bergen Museum skulle ha plass å vokse på.
UiB

Universitetet i Bergen ønsker velkommen til et praktisk kurs i restaurering av natursteinsmurer med tradisjonsbrent kalk. En stor grunnmur/kjellermur på Fastings Minde skal restaureres i løpet av kurset, som går over 4–5 dager.

Fastings Mindre er et lysthus fra 1700-tallet som er under restaurering av Universitetet i Bergen. Kalken som skal brukes vil bli brent i kvernsteinsparken i Hyllestad en gang i løpet av april 2020. Planen er å frakte kalken på gamlemåten med 1700-tallsskuta "Bakkejekta", til Bergen før kurset.

Kurset retter seg mot murere som jobber eller skal jobbe med restaurering av historisk murverk som opprinnelig er bygget med kalkmørtel. Det er lagt opp til 15 deltakere, men alle er velkommen innom for å se – og til åpent seminar om tradisjonell fremstilling og bruk av kalkmørtel.

Kursinnhold

• Forebyggende arbeid, som tilstandsvurdering, fjerning av sementmørtel og rensing av murverk
  • Lesking, blanding (hot mix) og bruk av tradisjonell kalkmørtel til muring og spekking
  • Lesking og bruk av tradisjonskalk til slemming og hvitting
  • Etterarbeid, vedlikehold og overvåkning
  • Seminar med foredrag om kalk og tradisjonell muring (åpent for alle)

Kursdeltakerne er hjertelig velkomne til å være med på kalkbrenning i Kvernsteinsparken i april og eventuell jektefart med kalk til Bergen (detaljer og dato vil bli kunngjort senere).

Program

Mandag 25. mai           Oppmøte klokken 12.00 på Fastings Minde befaring, oppstart og felles middag på kvelden
Tirsdag 26. maiPraktisk arbeid i grupper
Onsdag 27. maiPraktisk arbeid i grupper. Etter arbeidstid, befaring til Rosenkrantztårnet evt andre objekter