Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet
realfaguib

Hilsen fra programstyreleder og fagutvalget ved IFT

En liten hilsen til nye studenter ved studieprogrammmet fysikk ved Institutt for fysikk og teknologi, fra programstyreleder og fagutvalget.

Forelesning
Institutt for fysikk og teknologi

Hilsen fra programstyreleder Johan Alme

Kjære student,

Vi er veldig glade for at du har søkt på et bachelorstudium i fysikk ved Universitetet i Bergen. Vi er svært stolte av vårt fysikkprogram, og mener at Institutt for Fysikk og Teknologi i Bergen er blant de beste stedene du kan studere i Norge. Vi har godt fornøyde studenter, og vi har et svært levende forskningsmiljø med aktiviteter i mange spennende fagfelt innenfor fysikken. Hos oss kan du gjøre alt fra å designe elektroniske instrumenter som brukes i verdensrommet til å være med å studere mørk materie.

Allerede i løpet av første semesteret i studiet vil du ha ditt første møte med fysikken, noe som ganske raskt vil gi deg mulighet til å forstå naturen rundt deg. For det er jo nettopp dette fysikken er opptatt av: Vi vil finne svarene på fundamentale spørsmål som for eksempel hva universet er laget av, eller hva mørk materie og mørk energi egentlig er.

Gjennom bachelorstudiet i fysikk hos oss lærer du om fysiske prosesser i naturen. Dere vil møte dette gjennom teori, eksperimenter i laboratoriene våre og gjennom modeller som er relevante for teknologi og industri. Dette vil gi deg som fysikkstudent en teoretisk, teknologisk og analytisk kompetanse som er høyt verdsatt av din fremtidige arbeidsgiver og i samfunnet vårt generelt.

Med en bachelorgrad hos oss vil du være godt rustet til å gå videre til et bredt spekter av spennende og tidsriktige masterstudier. Vi kan tilby spennende oppgaver innen Akustikk, Eksperimentell kjerne- og partikkelfysikk, Medisinsk fysikk, Mikroelektronikk, Måleteknologi og nanofysikk, Optikk, Romfysikk og Teoretisk atom-, kjerne- og partikkelfysikk.

Uansett hvilken retning du bestemmer deg for vil det være et smart valg med tanke på fremtiden, for med en utdanning i fysikk kan du velge og vrake blant mange spennende jobber. Det sies at en god fysiker er som poteten; den kan brukes til alt. Tidligere studenter hos oss finner du for eksempel i ledende teknologibedrifter, i helsevesenet, i skoleverket, innen klimavitenskap, og til og med i finanssektoren.

På vegne av alle oss på Institutt for fysikk og teknologi kan jeg si at vi ser frem til å treffe deg i august, og ønsker deg i mellomtiden en riktig god sommer.

Med vennlig hilsen,

Johan Alme

Førsteamanuensis og leder for programstyret i fysikk

Romfysikk
Institutt for fysikk og teknologi

Hilsen fra fagutvalget

Hei fremtidige fysikkstudent!

Vi i Fagutvalget for Fysikk og Teknologi (FFT) ønsker deg velkommen! Vi er et studentorgan som jobber for at studentenes hverdag skal være best mulig på Institutt for Fysikk og Teknologi.

I samarbeid med linjeforeningene på IFT, blant annet fysikk sin egne linjeforening Doppler, arrangerer vi sosiale og faglige arrangementer. Vi i fagutvalget arrangerer for eksempel hytteturer hvert semester, orakeltimer der eldre studenter kan hjelpe med studiene og kræsjkurs i fysikkfagene før eksamen. Gjennom disse arrangementene skaper vi et sosialt og faglig samhold mellom de som jobber på instituttet og studentene, og mellom de ulike årskullene.

FFT har også ansvaret for fysikk har sitt eget klubbrom ( ħ ) som er åpen hver fredag og ved spesielle anledninger. På «Bachelorrommet» har vi kjøleskap, sofagruppe og mikrobølgeovn, og rommet er mye brukt til kollokvier, lesesal og lunsjpauser.

Se mer av hva vi gjør på Instagram: @fagutvalget og @doppler_ift, og på Facebook «Fagutvalget for Fysikk og Teknologi – FFT». Vi gleder oss til studiestart i august der vi får gi dere en super start på semesteret! Vi håper å se deg der!

H-bar
Institut for fysikk og teknologi