Naturgeografi
Reisebrev

To måneder i Salzburg

Stipendiat Ben Robson skal jobbe på Universitet i Salzburg, Østerrike frem til midten av mai for å få opplæring i fjernmålingsmetodikk.

Salzburg
Utsikten min over Salzburg når jeg sykler hjem fra jobb.
Ben Robson og Katarina Hodalova.

Jeg ankom Salzburg på et tidlig fly fra Bergen etter få timer søvn. De fleste passasjerene reiste med en gang videre til Alpene for å stå på ski, men jeg var her for å jobbe på universitetet og utvikle metodene som jeg bruker i PhD-prosjektet mitt.

Førsteinntrykket av Salzburg

Mitt førsteinntrykk av Salzburg er veldig bra. Selv om Salzburg bare har 145 000 innbyggere, er det mye som skjer her. Gamlebyen er vakker med mange fine kaféer, østerrikske barer og spisesteder, og det er mange konserter og arrangementer i byen. Salzburg befinner seg et steinkast fra Alpene, og når jeg sykler langs elven til jobb hver dag får jeg en fantastisk utsikt til snødekte fjell. En stor del av innbyggerne sykler til jobb, de fleste veier har sykkelfelter, og elvebredden forvandles til en sykkel-highway om morgenen.

Det finnes mange distraksjoner fra arbeid. Den første helgen her, tok jeg og noen eks-Fantoft venner en fjelltur i nærheten av Salzburg opp til 1800 moh. På toppen belønnet vi oss med fire store kopper med varm sjokolade og fire eplestrudler. Det er mulig å stå på ski kun 30 minutter fra sentrum, og noen av de største skistedene er omtrent en time med tog fra sentrum.  Det føles spennende å bo midt i sentraleuropa, og turer for å besøke venner i Munchen, Wien og Bratislava er planlagt de kommende helgene.

Universitetet og OBIA

Universitet i Salzburg er et “Centre of Excellence” for Object Based Image Analysis (OBIA), som er et verketøy i fjernmåling og GIS for å klassifiserer satelittbilder. OBIA segmenterer enkeltpiksler og skaper «objects» som er nærmere objekter i det virkelige liv, for eksempel en innsjø, et tre eller et hus. Analysen utføres på objekter istedenfor piksler. Jeg har allerede brukt OBIA til å kartlegge isbreene i nærheten av Mount Manaslu i Nepal, men det finnes mange kompliserte og avanserte metoder i OBIA som jeg skal lære om, kunnskap som kan bli brukt til å hente ut informasjon fra satellittbilder. Mens er jeg her i Østerrike skal jeg jobbe sammen med GIS-guruene på instituttet her for å automatisk kartlegge alle isbrene som finnes i fjellene i Hohe Tauern, sør for Salzburg, og måle hvordan isbreen har endret seg i de siste 50 årene.

Selv om Norge og Østerrike ikke er så langt fra hverandre, er det store forskjeller i arbeidsrutiner. På universitet her finnes det dessverre ingen kaffepause som varer en time eller lufteturer bare på grunn av at solen skinner ute.  Østerrikere arbeider hardt og det var litt vanskelig å bli vant til hvordan universitet fungerer når jeg sammenligner det med vårt rolige universitetsmiljø i Bergen.

Ein Kaffee und eine Kacken, bitte!

Når vi snakker om kulturelle forskjeller, må jeg nevne språk. Det har jo tatt meg fire år i Norge for å lære meg norsk. Derfor ble jeg bekymret for en ny språkbarrier. "Don’t worry!", sa mange nordmenn før jeg reiste, "norsk og tysk er så likt at det gå sikkert bra." På en måte er det sant og mange ord på tysk er forståelige, men det kan gå galt, for eksempel når man har lyst for en cappucino og et kakestykke, anbefaler jeg ikke å spørre etter “ein Kaffee und eine kacken, bitte” på en kafé i gamlebyen i Salzburg!

Jeg ser frem til de neste seks uker her i Salzburg, og håper å lære mye, men også utforske området under mitt korte opphold her!