Strategi 2023–2030

Nyhetsarkiv for Strategi 2023–2030

Rektor Margareth Hagen er en av 58 universitetsledere fra hele verden som har signert en felles uttalelse der Universitetet i Bergen bekrefter sitt engasjement for FNs 2030-agenda og å styrke globalt samarbeid for å oppnå denne.
UNESCO har utnevnt postdoktor Alicia May Donnellan Barraclough fra Universitetet i Bergen som ung talsperson for sitt Man and Biosphere-program. Hun blir en av fem slike talspersoner globalt.
“Science is not negotiable, but it can be ignored,” said Professor Edvard Hviding in a debate on transboundary institutions at the S4D4C final networking meeting.
Norges forskningsråd har tildelt én million kroner til etableringen av Norway-EU Science Diplomacy Network for å fremme vitenskapsdiplomatisk arbeid mellom Norge og EU. Dette er første gang SDG Bergen er partner i et prosjekt støttet av Forskningsrådet.
Universitetet i Bergen er den første institusjonen i Norge og det første universitetet i verden som slutter seg til EU-kommisjonens globale koalisjon United for Biodiversity.
Kan investeringer i kystkultur og beskyttelse og vedlikehold av marine økosystemer bidra til å stimulere den blå økonomien etter koronapandemien? Dette og flere spørsmål ble diskutert i en egen parallellsesjon på Bærekraftskonferansen i Bergen i februar 2021 (SDG Conference Bergen).