Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Ondartede hjernesvulster og resistens mot antiangiogen terapi

Nina Obad disputerer for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen den 17. 10 med avhandlingen ”Tumor resistance to anti-angiogenic therapy: Mechanisms of action and new therapeutic approaches”.

Glioblastomer er ondartede hjernesvulster som vokser raskt og er meget motstandsdyktige mot behandling. For å få tilstrekkelig oksygen og næringsstoffer stimulerer kreftcellene til dannelse og innvekst av nye blodkar til svulsten, en prosess som kalles angiogenese. Det ble derfor antatt at målrettet behandling mot angiogenese kunne føre til at svulsten ”sultet” og sluttet å vokse. Dessverre har slik terapi ikke ført til forbedret overlevelse hos pasienter.Ved bruk av en rottemodell,  har vi vist at svulster utvikler resistens mot denne behandlingen ved å endre måten de omsetter energi på. Dette resulterer i en forsuring av miljøet rundt kreftcellene, noe som stimulerer dem til å spre seg ytterligere i friskt hjernevev.

Ved å gjøre metabolske analyser på svulstvev fra rotter som er behandlet med antiangiogen terapi har vi identifisert flere enzymer og transkripsjonsfaktorer som oppreguleres etter behandling. Videre har vi forsøkt å hemme veksten av svulstene ved å kombinere antiangiogen terapi med målrettet terapi mot svulstens fluktruter.

Ved å slå av det viktigste enzymet i glykolytisk metabolisme, LDH-A, har vi vist at LDH-A kan ha betydning for kreftcellene som har infilteret normalt hjernevev. Vi har også brukt cannabidiol, et ikke-psykoaktivt cannabinoid, til å nedregulere HIF-1α, den viktigste transkripsjonsfaktoren i kreftcellenes motstand mot hypoksi. Sammen med antiangiogen terapi hemmet cannabidiol tumorvekst og hindret cellene til å invadere friskt hjernevev i to dyremodeller av glioblastom.

Våre data kan brukes til å utvikle nye kombinasjonsterapier som vil kunne forbedre effektiviteten av behandling av  pasienter med hjernesvulst.

Personalia: Nina Obad (f. 1982) er oppvokst i Bosnia-Hercegovina og Hallingdal. Hun fullførte medisinstudiet i 2009 ved Universitetet i Bergen og jobber som lege ved Nevrokirurgisk Avdeling, Haukeland Universitetssykehus. Doktorgradsarbeidet har blitt utført ved Institutt for biomedisin i perioden 2012-2015 under veiledning av professor Rolf Bjerkvig og professor Morten Lund-Johansen.