Nye doktorgrader
NY DOKTORGRAD

Nytt blikk på Tor Ulven

Anemari Neple disputerer fredag 9. desember 2016 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «’Vi fortsetter forbi ordene’ – Erkjennelse og estetikk i Tor Ulvens forfatterskap».

Tor Ulven (1953-1995) regnes for å være blant de fremste norske forfattere etter andre verdenskrig. Anemari Neples avhandling setter søkelys på viktige aspekter ved hans forfatterskap som i liten grad har vært utforsket tidligere. Hun viser hvordan referanser til myter får betydning hos Ulven, presenterer en dybdestudie av sentrale musikalske referanser og argumenterer for at dødsmotivene i forfatterskapet inngår i en søken etter erkjennelse, nært forbundet med Ulvens fascinasjon for «det som ingen noensinne får vite noe om». Avhandlingen rommer også en kritisk gjennomgang av Ulven-resepsjonen fra 80-tallet og frem til i dag, og presenterer i stor grad lesninger av tekster som har fått liten oppmerksomhet i den øvrige resepsjonen.

Med utgangspunkt i en tekst fra Søppelsolen (1989) undersøker Neple i avhandlingen hva det kan innebære å bevege seg «forbi ordene» i Ulvens forfatterskap. Når vi har problemer med å forstå den verden som omgir oss, fungerer det her ofte som en påminnelse om at vi er omgitt av en utside hvor erkjennelsen ikke når. Til denne utsiden hører alt det vi ikke kan fange i språket, de uløste gåtene som griper inn i vår forståelse av verden og skaper uro i bevisstheten. Neples analyser viser hvordan Ulven sirkler inn denne problemstillingen, men også hvordan forfatterskapet søker å nærme seg det ukjente i et kreativt språkarbeid og i nær dialog med andre kunstarter.

I avhandlingens hoveddel utforsker Neple hvordan bevegelsen «forbi ordene» hos Ulven tar form i tre motiviske og tematiske felt, henholdsvis det mytiske feltet, det musiske feltet og det meditative feltet. I første del står allusjoner til forhistoriske myter sentralt. I andre del handler det om referanser til klassisk musikk, mens tredje og siste del er viet de meditative aspektene i Ulvens forfatterskap. Her argumenterer Neple for at den utopiske dimensjonen i Tor Ulvens diktning ikke bare tar form av et utopisk sted i verden, men også et utopisk og paradoksalt perspektiv på verden. Dette perspektivet kan videre leses som et meditativt paradoks, som åpner for en kontemplativ leseerfaring i møte med kunstverket.

Personalia: Anemari Neple (f. 1980) kommer fra Nedre Eiker, og tok mastergradseksamen i allmenn litteraturvitenskap ved Universitetet i Bergen i 2006. Hun har også musikkfaglig bakgrunn fra Griegakademiet, hvor hun har studert cembalo, musikkhistorie og kammermusikk. Neple har vært tilknyttet Universitetet i Bergen som stipendiat og universitetslektor siden 2007. Hun er også engasjert som fast foredragsholder i serien «Lyrikksalong» på Litteraturhuset i Bergen.