Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Lymfesystemets rolle ved betennelsesprosesser i munnhulen

Panagiota Papadakou disputerer torsdag 4. mai 2017 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Lymphatic responses in dental infectious diseases characterized by alveolar bone resorption".

Panagiota Papadakou har undersøkt lymfefunksjon ved betennelsesprosesser i munnhulen. Lymfekar er viktige for å drenere overskudd av vevsvæske ved betennelsesprosesser og er viktig for immunforsvaret fordi de tiltrekker seg immunceller og transporterer dem til lymfeknuter hvor andre immunceller aktiveres. VEGF-C er en viktig vekstfaktor som stimulerer vekst av lymfekar i det betente området og binder seg til reseptorene VEGFR-2 og VEGFR-3.

Økt areal av lymfekar er påvist ved betennelse i tannkjøttet, men det har vært ukjent om dette beskytter mot utvikling av tannkjøttsykdom med beinnedbryting, såkalt periodontitt. Papadakou viser i sin avhandling at det å ha et økt lymfekarareal ikke gir beskyttelse mot periodontittutvikling. Hun viser også, ved hjelp av en optisk imaging metode for lymfedrenasje, at bakterieprodukter som gir betennelse i tannkjøttet øker drenasjen, men at det å ha et økt lymfekarareal ikke gir noen tilleggseffekt.

Ved å blokkere cellesignalering via reseptorene VEGFR-2 og VEGFR-3 viser Papadakou at betennelsesprosessen ved en rotspissbetennelse med beinnedbryting hemmes, og at dette reflekteres i lokale lymfeknuter hvor en ser mindre betennelsestegn og mindre vekst av lymfekar.Arbeidet har bidratt til kartlegging av lymfesystemets rolle i munnhulen ved sykdomsprosesser som gir nedbryting av kjevebein.

Personalia
Panagiota Papadakou er født i 1987 i Sparta, Hellas, og er utdannet tannlege fra Universitetet i Athen (2010). Siden 2012 har hun vært stipendiat ved Institutt for Biomedisin, UiB. Doktorgradsarbeidet utgår fra Institutt for Biomedisin i samarbeid med Institutt for Klinisk Odontologi ved Universitet i Bergen.