Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Cryostratigraphy and sedimentology of Arctic fjord-valleys

Graham Gilbert disputerer onsdag 17. januar 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Cryostratigraphy and sedimentology of high-Arctic fjord-valleys"

Sedimentfylte tidligere fjorder er typisk for kystområder som tidligere har vært dekket av is, som under siste istid. I slike fjorddaler nord i Arktis finner vi også permafrost. Disse stedene er ofte vanskelig å komme til og det er derfor lite forskning fra disse områdene.

Målet med denne studien er å undersøke sammenhengen mellom, og egenskaper ved sedimentene og hvordan permafrosten har utviklet seg i Adventdalen (Svalbard) og en fjorddal i Zackenberg (Nordøst-Grønland). Dette gjøres ved å kombinere kryostratigrafi, klastisk sedimentologi, sekvensstratigrafi, gemorfologi og geokronologi. Disse områdene var fri for sedimenter i løpet av siste istids maksimum (omtrent 15 000 år siden). Tidlig i Holosen ble det hovedsakelig avsatt marin leire (i fjorden), da tidevannsbreer trakk seg tilbake ved kalving. Et delta av Gilberttypen vokste utover i fjorden med en gang den postglasiale kystlinjen innerst i fjorden var etablert.

Fremveksten av deltaet ble påvirket av medfølgende landhevning, noe som førte til hevede terrasser. Siden dette har permafrost blitt dannet i sedimentene. Isstrukturer i den lavtliggende permafrosten indikerer at den hovedsakelig er epigenetisk, dannet i sedimenter som gradvis har blitt avdekket på grunn av landhevning. I de øverste meterne av de hevede terrassene finner man sammen med vindsedimenter, isrik syngenetisk permafrost.

Disse studieområdene er eksempler på hvordan sedimentasjon og utvikling av permafrost har foregått i denne typen fjorddaler, med dannelse av kystlinjer etter siste istid. De kan tjene som potensielle analoge eksempler for andre fjorddaler av denne typen med samme paleogeografiske historie.

Personalia
Graham Gilbert er født i British Columbia, Canada i 1988, og har sin mastergrad fra Universitetet i Oslo i 2014.