Nye doktorgrader

Måling av bukspyttkjertelfunksjon - en vanskelig affære

Friedemann Erchinger disputerer onsdag 12. juni 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «A short endoscopic Secretin test for the diagnosis of chronic pancreatitis.»

Når de fleste av oss tenker på bukspyttkjertelens funksjon tenker vi automatisk på insulin. Men selve fordøyelsen fungerer ikke hvis ikke bukspyttkjertelen leverer inntil 3 liter saft til tarmkanalen daglig.

Bukspyttkjertelens saft har som funksjon å nøytralisere syre fra magesekken med bikarbonat for å deretter, ved hjelp av enzymer, spalte opp mat som allerede er begynt å bli fordøyd i munn og magesekk. Lipase fordøyer fett, amylase fordøyer sukker og forskjellige proteaser fordøyer proteiner. Nedsatt bukspyttkjertelfunksjon eller bukspyttkjertelsvikt fører til at denne kompliserte prosessen ikke fungerer. Dette forekommer ved en rekke sykdommer, mest hos pasienter som har langkommet kronisk bukspyttkjertelbetennelse.

Måling av bukspyttkjertelens fordøyelsesfunksjon har blitt etablert på begynnelsen av 1900-tallet, men er komplisert, tidskrevende og personalintensivt, og dessuten ikke standardisert. Dermed blir den sjeldent målt i klinisk praksis.

Doktorgraden har fokus på å etablere en bukspyttkjertelfunksjonstest som er tolerabel for pasienten, lett å gjennomføre i praksis, og gir presise svar når man undersøker bukspyttkjertelens funksjon (Artikkel 1). Selve forberedelsen og bearbeidelsen av bukspyttkjertelens saft og tidskrevende måling i et kjemisk laboratorium er en stor utfordring som krever erfarent og høyt kvalifisert personale. Derfor ble det gjort intenst arbeid for å sammenlikne de kjente eldre metodene, med måling i moderne analyseapparater som finnes i ethvert sykehuslaboratorium.

Artikkel 2, 3 og 4 dreier seg om automatisering av analyse av bikarbonat, amylase og lipase.Potensialet av de nye testene ligger i at man vil kunne måle bukspyttkjertelens funksjon minst like nøyaktig som med de eldre etablerte metodene, på en standardisert og enkel måte. Ethvert sykehus med en endoskopisk enhet og normalt utstyrt laboratorium kan så gjennomføre testen. Testresultater vil også kunne sammenliknes internasjonalt.

Personalia

Friedemann Erchinger (f.1963) er spesialist i indremedisin og fordøyelsessykdommer, overlege ved medisinsk avdeling Voss, Haukeland Universitetssykehus og har tysk doktorgrad fra 1990.