Hjem
Nye doktorgrader

Hva er hensikten med høyere utdanning?

Lars Petter Storm Torjussen disputerer torsdag 14. juni 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: «Foreningen av visdom og veltalenhet – utkast til en universitetsdidaktikk gjennom en kritikk og videreføring av Skjervheims pedagogiske filosofi på bakgrunn av Arendt og Foucault. Eller hvorfor menneskelivet er mer som å spille fløyte enn å bygge et hus.»

Hovedinnhold

I antikken var atskillelsen mellom høyere utdanning og produksjon total ved at det bare var frie menn som trengte utdanning. Slaver og andre som skulle arbeide eller produsere trengte ikke utdanning. Blant de frie studier raste det videre en kamp mellom en filosofisk og en politisk-retorisk utdanning. Dette skulle senere resultere i et fruktbart ideal om å forene visdom og veltalenhet; et forsøk på å forene den filosofiske og den politiske eller retoriske livsførsel.

Torjussens avhandling tar utgangspunkt i den norske filosofen og pedagogiske tenkeren Hans Skjervheim og hans positivismekritikk og prøver å skape en forbindelse mellom vår tid og antikkens ideal om visdom og veltalenhet. Hovedargumentet er at antikkens begreper om danning og utdanning fremdeles er relevante for vår tid. Avhandlingen prøver å videreutvikle Skjervheims positivismekritikk med perspektiver fra Hannah Arendt og Michel Foucault, men også Aristoteles, Heidegger, Gadamer og Nietzsche.

Med dette som bakgrunn søker avhandlingen å spore temaet om foreningen av visdom og veltalenhet fra antikken inn i opprettelsen av de europeiske universitetene. Målet er å forsøke å rehabilitere antikkens utdanningsideal ved å forsøke å gi et utkast til en institusjonsteori og en undervisningsteori for universitetetet; en universitetsdidaktikk.  

Avhandlingen prøver å vise relevansen av antikkens begreper i et moderne og nyliberalt kunnskapssamfunn der studenter går på «skolen» for å komme kjapt ut i arbeidslivet og der akademisk virksomhet hovedsakelig forstås som et bidrag til verdiskapningen. En besøkende fra antikken ville ikke gått med på at vi har lagt bak oss antikkens skillelinje mellom frie livsførsler og slaveri, vi har simpelthen gjort alle til slaver i vårt samfunn. 

Personalia

Lars Petter Storm Torjussen har hovedfag i filosofi fra Universitetet i Bergen (2005) og har videre påbygning med tysk (2006) og gammelgresk (2007) og utdannet lektor fra Høgskolen i Stord/Haugesund (2010). Torjussen var stipendiat ved Institutt for pedagogikk 2011-2017 med professor Steinar Bøyum (UiB) og professor Kjetil Steinsholt (NTNU) som veiledere. Torjussen ansettes nå som førsteamanuensis ved Institutt for pedagogikk ved UiB der han underviser på integrert lektorutdanning og PPU.