Nye doktorgrader

Nasjonale endringer i kirurgisk behandling av nyrekreft

Karin Margrethe Hjelle disputerer fredag 02.11.18 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "A population based study on Kidney Cancer in Norway (2008-2013). Aspects of biopsy use, surgical treatment and outcome."

Kirurgi er fremdeles eneste kurative behandling for nyrekreft. Tidligere fjernet man hele nyren gjennom et stort operasjonssår, noe som kunne medføre nyresvikt og smertefulle følgetilstander. Gjennom de siste 20 årene har operasjonsmetodene endret seg til kun å fjerne kreftsvulsten, og at man i dag benytter kikkhullmetoder for disse operasjonene. Samlet betyr disse endringene at det oppnås like god kreftoverlevelse, men mindre nyresvikt og senplager. Imidlertid er disse metodene mer teknisk krevende og stiller økte krav til både kirurger og sykehus.

Forekomsten av nyrekreft øker, og særlig øker antallet små svulster som oppdages tilfeldig ved billeddiagnostikk i forbindelse med annen sykdom. Om behandling eller observasjon er best for disse pasientene varierer, og må individualiseres, noe som ytterligere krever en høyere kompetanse hos sykehusavdelingene.

Med data fra Kreftregisteret fokuserer avhandlingen på nasjonale endringer i og resultater av behandlingen av nyrekreftpasienter i perioden 2008 – 2013. Vi har vist at bruk av vevsprøver før behandling øker gjennom studieperioden. Dette er i tråd med internasjonale trender for økt bruk av persontilpasset behandling. Videre viser avhandlingen at man i økende grad går over til nyresparende kirurgi og bruk av kikkhullsmetoder. Vi ser at regionale forskjeller i bruk av slike operasjonsmetoder viskes mer ut, men at de minste sykehusene henger etter i overgang til moderne metoder. Avslutningsvis finner vi at den nasjonale 30-dagers dødeligheten etter nyrekreftkirurgi er lav (0,9 %), og på internasjonalt nivå. Studien viser også at sykehus som opererer færre enn 20 nyrekreftoperasjoner/år, har en signifikant høyere dødelighet enn sykehus som opererer flere.

Konklusjonen er at norsk kirurgisk nyrekreftbehandling holder et internasjonalt nivå og at nye behandlingsanbefalinger adapteres raskt nasjonalt. Studien viser også at man ved sentralisering av behandlingstilbudet, antagelig kan forbedre tilbudet til nyrekreftpasientene.

Personalia

Karin Margrethe Hjelle (f.1967) kommer fra Nordfjordeid. Hun er cand. med. fra Trondheim og Bergen (1993) og jobbet først som lege i spesialisering ved Haraldsplass Diakonale sykehus. Nå er hun er spesialist i generell kirurgi og urologi og arbeider som overlege ved urologisk avdeling ved Haukeland Universitetssjukehus.

Avhandlingen utgår fra Klinisk Institutt 1 ved Universitet i Bergen.