Nye doktorgrader

Utforsking av makt og gjensidig avhengighet i dagens India

Padmaja Barua disputerer 09.11. 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Unequal Interdependencies: Exploring Power and Agency in Domestic Work Relations in Contemporary India.”

Avhandlingen, som er basert på en kvalitativ studie utført i Mumbai og Chennai i India, analyserer relasjonene mellom hushjelper og deres arbeidsgivere, samt innvirkningen av fagforeningsvirksomhet på en gruppe hushjelpere i Mumbai.

Studien konkluderer med at forholdet mellom hushjelper og deres arbeidsgivere er et omstridt domene, til dels preget av intense forhandlinger om makt og kontroll over forskjellige deler av arbeidsprosessen, men også preget av symbolske regimer for å sikre verdighet og maktposisjoner. Studien fant også at det å være medlem av en fagforening har hatt positiv innvirkning på livene til hushjelpere i Mumbai.

Viktige funn i denne studien er hvordan arbeidsgivernes hjem, forstått som private rom, fungerer som arenaer hvor hushjelper og arbeidsgivere konstruerer symbolske grenser seg imellom i forsøk på å sikre og konsolidere sine interesser og posisjoner. Mens arbeidsgivere er opptatt av å hindre sine ansatte fra å overskride sine klasse- og kasteposisjoner slik at de kan opprettholde sin maktposisjon i hjemmet og kontrollere arbeidsprosessen i størst mulig grad, er hushjelpene først og fremst opptatt av å utfordre de distinksjonene som arbeidsgiverne iverksetter for slik å gi verdi og verdighet til sitt eget arbeid og sin egen person. Hushjelperen forsøker aktivt å forhandle maktrelasjonene som de er innvevd i og underlagt gjennom å utfordre og undergrave mindreverdigheten som knyttes til husarbeid.

I avhandlingen fremkommer det også at det å være medlem av en fagforening har gitt opphav til større personlig mot, selvtillit, og bevissthet blant hushjelpene. Fagforeningsvirksomhet har også gjort det mulig for hushjelpene å nyte godt av sosiale borgerrettigheter og grunnleggende velferdsgoder fra staten.

Personalia:

Padmaja Barua har en Master in Gender and Development fra Universitet i Bergen i 2007. Hun har også en Master in Social Work fra Universitetet i Delhi, India i 1998. Avhandlingsarbeidet ble gjennomført ved HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet, UiB, med professor Haldis Haukanes som hovedveileder og professor Anne Waldrop som biveileder.

I tillegg til å utføre etnografisk forskning i India, har hun erfaring over lang tid med arbeid i ikke-statlig (NGO) sektor i India.