Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Omsorg for foreldreløse barn på barnehjem i Ghana

Ernest Darkwah disputerer mandag 19. november 2018 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Caring for “parentless” children: An exploration of work-related experiences of caregivers in children’s homes in Ghana”.

Å være omsorgsarbeider for barn er et viktig yrke. Å sikre barn god omsorg har avgjørende betydning for barns velferd i alle deler av verden. Barn på barnehjem kan, som følge av bakgrunn og ulike institusjonelle strukturer og rutiner, stille betalte omsorgsgivere overfor mange utfordrende oppgaver. I et land som Ghana, Vest-Afrika, vil den sosio-kulturelle og politiske konteksten barn vokser opp i ytterligere komplisere arbeidet til betalte omsorgsgivere på barnehjem.

Forskning på dette feltet fokuserer vanligvis på hvordan det går med barna. Vi vet lite om hvordan betalte omsorgsgivere erfarer og håndterer arbeidshverdagen og hvordan arbeidet påvirker helse, velferd og arbeidsmåter. Formålet med denne avhandlingen er å fremskaffe kunnskap om ulike erfaringer omsorgsgivere på barnehjem i Ghana gjør seg gjennom arbeidet sitt. Den bidrar med kunnskap om omsorgsgiverne sine oppfatninger av barna de har ansvar for, hva selve omsorgsarbeidet innebærer og hva som motiverer dem i arbeidet.

I avhandlingen synliggjør Darkwah belastningene de blir stilt overfor i arbeidet og de ressursene de tar i bruk for å håndtere arbeidssituasjonen. Videre bidrar avhandlingen med inngående kunnskap om hva strukturelle forhold, samt finansieringsordninger betyr når det gjelder utøvelsen av yrket og egen helse.

Funn viser at omsorgsgivere ser på barna de har omsorg for som «barn av Gud», som «tilhørende hvite menn» og som vanskelige å oppdra. De er i hovedsak motivert av tro, religion, personlige forhold (f. eks. barnløshet) og økonomi. Yrkesrelaterte stressfaktorer innbefatter barna selv, lovverk som sikrer barn rettigheter, negative holdninger fra lokalsamfunnet og spenninger i forholdet til egen familie. Samtidig er religion, barna selv og giverstøtte ressurser som hjelper dem å mestre arbeidshverdagen. Måten institusjonene er bygget opp på kompliserer bildet ytterligere mens finansieringskilder noen ganger øker stresset og andre ganger beskytter omsorgsgiverne mot stress.

Personalia:

Ernest Darkwah ble født i 1981 i Ghana, Vest-Afrika. Han har en bachelorgrad og en mastergrad i psykologi med sosiologi fra Universitetet i Ghana fra 2007 til 2014. Han flyttet til Norge i 2014 for å ta en ph.d. i helsefremmende arbeid, og hans forskning fokuserer på helsefremmende arbeid på arbeidsplassen og ansattes opplevelser på jobb.

Avhandlingsarbeidet ble gjennomført ved HEMIL-senteret, Det psykologiske fakultet, UiB, med førsteamanuensis Marguerite Daniel som hovedveileder og dr. Maxell Asumeng som biveileder.