Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Er de fattige fattig fordi de er late?

Troy Saghaug Broderstad disputerer 18.2.2022 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Democratic Reflections".

Er det slik at rike folk er rike fordi de er mer talentfulle og hardtarbeidende enn de fattige? Eller er familiebakgrunn og flaks forklaringen på ulikhet?

Hva du svarer på disse spørsmålene har stor betydning for dine politiske overbevisninger.

Det viser fersk forskning fra Universitetet i Bergen. I avhandlingen til Troy Broderstad Saghaug fremkommer det at:

• Folk på høyresiden vil omfordele mindre fordi de tror at rikdom skyldes hardt arbeid og talent i større grad enn venstresiden.

• De som mener rikdom skyldes flaks vil omfordele mer enn de som tror det handler om talent og hardt arbeid,

• Politikere vil alltid omfordele mer enn sine respektive velgere.

• Synet på årsaken til personlig rikdom påvirker synet på statens ansvar for utjevning.

Avhandlingen tilbyr nye perspektiver på forholdet mellom politisk tilhørighet og synet på økonomisk ulikhet.

Broderstad er tilgjengelig for pressen, og stiller gjerne til intervju om de nye funnene i forskningen. Ta gjerne kontakt om det er aktuelt.

Personalia

Troy Saghaug Broderstad (f. 1990) er Forsker III ved NORCE Research, Tromsø. Han er utdannet ved NTNU, Københavns Universitet og Universitetet i Bergen.

Han har vært gjesteforsker og -foreleser ved Harvard University i USA, Aarhus Universitet og UiT – Norges Arktiske universitet. Han har også blitt brukt som politisk ekspertkommentator i forbindelse med 2021-valget av både iTromsø og NRK.

Kontaktinfo: Tlf: 994 66 320 Epost: tbro@norceresearch.no