Hjem
Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Musikkterapi med autistiske barn

Marianna Ruiz Loria disputerer 14.2.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Music Therapy with Autistic Children. Insights from a Crossover Study on Psychometric Outcomes and Participant Preferences."

Hovedinnhold

Musikkterapi kan bidra til å fremme kommunikasjon, sosial interaksjon og emosjonell uttrykksevne hos autistiske barn. I musikkterapi kan barn uttrykke seg på egne premisser, gjennom lyd og rytme, uten press fra konvensjonelle sosiale forventninger.

Denne avhandlingen har utforsket effektene av musikkterapi med autistiske barn. Studien sammenlignet musikkterapi med lekbasert terapi for å undersøke hvordan de to metodene påvirket sosial kommunikasjon og mental helse hos barna. Undersøkelsen ble gjennomført i Norge og Østerrike, hvor 53 barn i alderen 6 til 12 år deltok. Barna deltok i begge tiltak i tre måneder hver, med en pause på tre måneder mellom dem.

Resultatene viste ingen store forskjeller i sosial kommunikasjon etter tre måneder med musikkterapi sammenlignet med lekbasert terapi. Det var imidlertid en tendens som antydet at musikkterapi bidro til å redusere atferd knyttet til angst, tristhet eller tilbaketrekning. Ved oppfølging etter ni måneder, etter at barna hadde gjennomgått begge behandlingene, ble det observert forbedringer på flere områder.

Vi spurte foreldre og barn hvilken terapi de foretrakk og hvorfor. Flertallet svarte at de foretrakk musikkterapi fremfor lekbasert terapi. Foreldrene påpekte at musikkterapi skapte glede og hadde en beroligende effekt på barna. De fremhevet også betydningen av den terapeutiske relasjonen mellom terapeuten og barna. Studien gir verdifull innsikt i hvordan barn og familier opplever og vurderer de to tilnærmingene.

Avhandlingen fremhever også behovet for standardisering av tiltak og viktigheten av å inkludere deltakernes perspektiver for å forstå hva som oppleves som meningsfullt. Videre understrekes nødvendigheten av lengre intervensjonsperioder og valg av resultatmål som reflekterer meningsfull endring for autistiske barn og deres familier. Disse funnene er viktige for fremtidig forskning og praksis som tar sikte på å forbedre livskvaliteten til autistiske barn og deres familier.

Personalia

Marianna Ruiz Loria (f. 1991) er utdannet psykolog fra Emory University, USA og har en mastergrad i utviklingsnevrovitenskap og psykopatologi fra University College London. Hun jobber nå som forsker i NORCE. I 2021 startet hun som stipendiat i Music for Autism-prosjektet, med Maj-Britt Posserud, Christian Gold og Karsten Specht som veiledere. Doktorgradsprosjektet er et samarbeid mellom GAMUT, NORCE, Universität Wien og Institutt for biologisk og medisinsk psykologi, Det psykologiske fakultet, UiB.