Hjem
Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hva slags lærere formes i dagens lærerutdanning?

Melissa Andersen disputerer 14.10.2025 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen "Lærerstudenter som blir lektorer og lektorstudenter som blir lærere".

Hovedinnhold

Avhandlingen til Melissa Andersen undersøker slags lærere som formes i dagens lærerutdanninger i Norge. Blikket rettes mot studenter sitt utviklingsforløp i grunnskolelærerutdanning (5.-10. trinn) og integrert lektorutdanning i nordisk (8.-13. trinn). Selv om utdanningsløpene kvalifiserer til ulike trinn, har de gjennom politiske reformer blitt likere og likere. Spørsmålet er derfor hva det i dag innebærer å bli lærer og lektor?

Ett hovedfunn i avhandlingen er at lærer- og lektorstudentene starter studieløpet med svært ulike yrkesrolleforståelser og idealer. Grunnskolelærerstudentene ønsker å bli pedagoger og relasjonelle støttespillere for elevene, mens lektorstudentene søker en akademisk identitet og rollen som kunnskapsformidler. Dette henger tett sammen med yrkesrollene og utdanningsretningenes historiske funksjon og status.

Mot slutten av studieløpet har de to studentgruppene derimot utviklet seg til å bli mer like hverandre. Dette henger tett sammen med utdanningsretningenes egen utvikling. Innføringen av obligatorisk masteropprykk i grunnskolelærerutdanningen i 2017 har hatt som mål å skape faglig sterke lærere i grunnskolen, men funnene i avhandlingen viser at den heller fører til at studentene utvikler en lektoridentitet og orienterer seg bort fra arbeidet i grunnskolen.

Innføring av integrerte lektorutdanninger har ikke vært forankret i et tydelig politisk initiert yrkesrolleideal. Funnene i avhandlingen viser at den integrerte modellen likevel bidrar til at lektorstudentene utvikler en sterk lærerrolleforståelse, der pedagogisk og relasjonelt arbeid tillegges større verdi enn kunnskapsformidlingen i yrkesrollen.

Konklusjonen er at det i dag er uklart hva slags lærere og lektorer de ulike utdanningsretningene har som mål å forme. Studentene avslutter utdanningsløpet med yrkesforståelser som i stor grad overlapper, og spørsmålet er hvordan dette får konsekvenser for yrkesutøvelsen og for de trinnene de formelt sett er kvalifisert til å undervise på.

Personalia

Melissa Andersen (f. 1995) er født og oppvokst i Bergen. Hun fullførte mastergraden i sosiologi ved Universitetet i Bergen (UiB) i 2020, og startet som stipendiat i 2021 ved Sosiologisk institutt (UiB). Doktorgradsarbeidet har vært veiledet av Professor Ole Johnny Olsen (hovedveileder) og Førsteamanuensis Katharina Sass (biveileder).