Nye doktorgrader

Årsaker til røyking fra ungdom til voksen

Tore Tjora disputerer onsdag 28. mai 2014 for ph.d.-graden ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: “Smoking from adolescence through adulthood: the role of family, friends, depression and socioeconomic status. Predictors of smoking from age 13 to 30 in the “The Norwegian Longitudinal Health Behaviour Study” (NLHB)”.

Sammenhengen mellom røyking og belastning på helse regnes som velkjent og godt dokumentert, og har vært studert i flere tiår. Røyking regnes for å være en kompleks menneskelig atferd som influeres av både individuelle faktorer og faktorer utenfor individet. Siden disse faktorene er i stadig endring, er det nødvendig å undersøke viktige årsaker til ungdom og voksnes røykeatferd om igjen. Denne avhandlingen har et særlig fokus på nærliggende faktorer, som røyking i familie og blant venner og egen depressivitet, men også mer fjerntliggende faktorer, som foreldres sosioøkonomiske status.

Avhandlingens tre artikler er basert på undersøkelsen "Voksen i år 2000", som følger ungdom fra Hordaland fra de er 13 i 1990 til 30 i 2007 (17 års oppfølging). Undersøkelsen er utført ved Hemil-senteret, UiB. Den første artikkelen understreker viktigheten av familiens påvirkning, i tillegg til venners påvirkning. Artikkel to viser at relativt mange av dem som røyker ved 30 års alder har startet etter fylte 18 år, og at sosioøkonomisk status er negativt assosiert med å starte med å røyke etter 18 års alder. Artikkel tre viser en toveis sammenheng mellom røyking og depresjon, og antyder også at denne sammenhengen ser ut til å bli etablert i tidlig ungdomstid.

Oppsummert understreker avhandlingen at røyking er en kompleks menneskelig atferd. I ungdomsårene er både familie og venners atferd viktig, men også familiens sosioøkonomiske status. Etter hvert blir også egen sosioøkonomiske status viktig for å forstå og predikere røyking. Samtidig viser avhandlingen at depresjon eller depressivitet er gjensidig assosiert med røyking fra ungdomsårene og til man er voksen.

Personalia:

Tore Tjora (f. 1979) avla psykologisk embetseksamen ved UiB våren 2009. Forskningsarbeidet er en del av et samarbeid mellom Statens institutt for rusmiddelforsking, HEMIL-senteret ved UiB og Uni Helse. Hovedveileder har vært professor Simon Øverland og medveileder var førsteamanuensis Jørn Hetland.