Nye doktorgrader
Ny doktorgrad

Hvorfor gjør du som du gjør når du er online?

Denisse Bellini disputerer for ph.d.-graden torsdag 30. oktober 2014 ved Universitetet i Bergen med avhandlingen: "Offline - Online Relations in the Digital Age".

Arbeidet til Bellini er basert på en studie av bolivianske kvinner, og tar opp hvordan de opplever internett.

En hovedutfordring i studien er å forsøke å forstå den flyktige karakteren av "opplevelse." Etter å ha analysert innholdet av flere dyptgående personlige intervjuer og gruppeintervjuer med bolivianske kvinner, viser studien hvordan subjektive og strukturelle elementer er sammenflettet i måten de tenker og snakker om internett. Kulturelle og kontekstuelle faktorer sammen med personlige interesser og følelser blir diskutert som bakgrunn for å forstå kvinnenes forhold til internett. Det lagt spesiell vekt på emner som økonomi, utdannelse, famileforhold, kjønn og følelser som frykt, skyld, tilfredsstillelse og håp, med bakgrunn i kvinnenes beskrivelser av sitt forhold til internett.

Analysen identifiserer to kontradiktoriske hoveddiskurser, en som priser fordeler og goder ved internett, og en som taler om fare og potensiell skade som følger med. Disse to ytterpunktene og rekken av diskurser i mellom bidrar til å forklare kvinnenes handlinger og tanker slik de er forankret i måten de oppfatter seg selv og sin identitet i en konstant omskiftelig, men koherent narrativitet.

"Offline - Online Relations in the Digital Age" representerer en omfattende utforskning av emnet omkring hvordan individet erfarer internett. På et teoretisk nivå diskuteres prinsippene i feministiske studier og fenomenologi i forhold til hvorvidt de bidrar til å belyse det analytiske nivået som behandler narrativitet og diskurser. Dette siste er forstått som uttrykk for opplevelse, en tekno-menneskelig opplevelse som kun er mulig gjennom legemliggjort praksis og levd liv.

Personalia

Denisse Bellini har studert Social Communication i sitt hjemland Bolivia, der hun også har arbeidet ved flere universiteter. Hun tok sin mastergrad i Leisure and Environment ved Wageningen University i Nederland, og startet sine ph.d.-studier ved Universitetet i Bergen under kvoteprogrammet til norske UD.